Julegaver fortoner seg for noen som julekvelden på kjerringa. Men de ivrigste blant oss er allerede i gang med gavekjøp til jul. Det er da vi bør tenke lokalt.

Pandemien har vært tøff og krevende for mange. Også for aktørene innen næringslivet. Oppsigelser, butikkdød og konkurser er blant konsekvensene. Det blir en vond spiral som også påvirker nærmiljø og lokalsamfunn. Nedleggelser gir et dårligere tilbud der folk bor. Skal trenden motvirkes må vi også bruke vår forbrukermakt å handle lokalt. Det har sjelden vært viktigere enn nå.

Noe som innebærer langt mer enn gavekjøp og handel i butikker. Men vel så viktig er det å ta i bruk andre aktører som eksempelvis selger opplevelser og tjenester. I et samfunn hvor mange har det de trenger, og vel så det, kan en opplevelse som gave være vel så kjærkomment. For eksempel gavekort hos frisøren, abonnement på lokalavisen, velvære, en bedre middag eller opplevelser knyttet til natur og livsstil. Mulighetene er mange.

Og er det noe Lofoten kan by på så er det vrimmelen av aktivitetstilbud i storslagen natur. Bruker man store deler av julebudsjettet lokalt, gir man samtidig en gave til lokalsamfunnet sitt.