Vi gjør dette daglig i ferien

Nordmenn er de mest ivrige brukerne av sosiale medier i Norden.

Nordmenn er de mest ivrige brukerne av sosiale medier i Norden. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

8 av 10 nordmenn benytter late feriedager til å være påkoblet.

DEL

Sjekker eller oppdaterer du Facebook hver dag i ferien? Da er du ikke alene. Nordmenn er de mest ivrige brukerne av sosiale medier i Norden.

8 av 10 påkoblet

Mer enn 4.000 reisende er blitt spurt om hvor mye tid de bruker på sosiale medier i ferien og hva de bruker denne tiden til. Det framkommer tydelig at nordmenn er mest motvillige til å legge fra seg mobilen eller nettbrettet, ifølge en nordisk undersøkelse.

Mens 34 prosent av danskene og 30 prosent av finnene oppgir at de ikke bruker sosiale medier i det hele tatt i ferien, er tilsvarende andel for Norge kun 21 prosent. Svenskene ligger midt imellom med 27 prosent.

– Undersøkelsen peker på vesentlige kulturforskjeller. Behovet for å holde seg oppdatert i ferien og å være i kontakt med venner og familie ser ut til å variere i ganske stor grad. Det er ingen tvil om at den teknologiske utviklingen har bidratt til at det er en naturlig del av ferien for mange å være påkoblet, sier Yvonne Bonanati i hotels.com.

Én time hver dag

Ifølge undersøkelsen bruker 28 prosent av nordmenn over én time på sosiale medier hver dag i ferien. Like mange svensker og 26 prosent av finnene oppgir det samme, mens kun 16 prosent av danskene bruker så mye tid. Omtrent fem prosent nordmenn, svensker og finner bruker så mye som to til tre timer hver dag.

Hva vi bruker denne tiden til varierer også mellom landene. Nordmenn flest ønsker å holde seg oppdatert – fem av ti oppgir dette som viktigste årsak til påkobling i ferien.

Nesten like mange bruker sosiale medier til å holde kontakt med venner og familie. Mens både danskene og finnene har tilsvarende preferanser, er svenskene mest opptatt av å ha kontakt med de hjemme.

Feriebilder

Ferieskryt er vi derimot dårligst på. Mens én av tre svensker, dansker og finner bruker sosiale medier til å poste feriebilder og –videoer, gjør kun én av fire nordmenn det samme.

Omtrent 16 prosent bruker tiden på å legge ut en statusoppdatering fra ferien, noe som er likt for alle fire nasjonaliteter. (ANB)

Artikkeltags