Det sier prosjektleder i Statens vegvesen Jon-Roger Sørvang om vedlikeholdet av veinettet i Lofoten.

I november i fjor kontaktet to bilister Statens vegvesen etter at de hadde fått skader på bilene sine, en i Svolvær og en ved Kåringen. De mente at det skyldtes dårlig veivedlikehold, og mente Statens vegvesen måtte erstatte skadene.

En bilist punkterte på E10 ved innkjøringen til Nonshaugtunnelen i Svolvær. Bilisten forklarer at det var mørkt ute, da bilen traff et hull i veibanen. Det førte til punktering, og dekket måtte skiftes

.

– Det var helt ute i kanten av veien og de skal ha vært der og lappet det. Fra tid til annen dukker det opp hull i veien, men de kommer ikke sånn plutselig. Dette så mer ut som et hakk og kommer dermed ikke av normal slitasje. Mulig at det er noe svikt i undergrunnen der, sier Sørvang.

Sjåføren som har sendt inn klagen har bedt om 1.550 kroner i erstatning for nytt dekk. Kravet er det entreprenøren Presis Vegdrift AS som skal ta stilling til.

– Erstatningskrav blir oversendt entreprenøren vår slik at de skal behandle kravene. Det er dem som skal betale hvis de mener klager har rett, opplyser Sørvang, som er spent på hva de kommer fram til.

– Det ser fortsatt ut til å være hull på stedet og det er ikke merket, hvorfor det?

– Jeg mener det ble lappet samme dag som noen dumpet nedi der. Lappemassen varer ikke evig og er ikke like god som vanlig asfaltering. Særlig hvis det er noe svikt under så må det lappes på nytt. Så lenge vi får greie på skader i veien rykker entreprenøren ut med en gang til skumle og farlige hull. Hvis det er sånn at hullet er der nå så skal jeg tipse dem om det slik at ikke flere kjører ned i det, sier Sørvang.

– Vurderer det

Avdelingsleder Frank-Robert Skogli hos Presis Veidrift forteller at de har fått inn erstatningssaken og vurderer den.

– Vi har fått den og så gjøres det jo ei vurdering. Da vurderer vi årsaken og det enkelte tilfellet. Utover det har jeg ikke noen kommentar, sier Skogli.

Han forteller at slike hull normalt skal skal fikses når de blir raportert inn.

– Hvorfor ble det ikke skiltet eller merket på noe vis?

– Jeg ikke noen kommentar på det spesifikke tilfellet, sier Skogli.