Treningstipsene man ikke må glemme

Viktig med teknikk: Er du usikker på teknikken ved knebøy, kan det være lurt å spørre noen ansatte ved treningssenteret om råd.

Viktig med teknikk: Er du usikker på teknikken ved knebøy, kan det være lurt å spørre noen ansatte ved treningssenteret om råd.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Hva er de største misforståelsene man gjør på treningssenteret?

DEL

Spørsmålet ble presentert for Magne Johansen, daglig leder ved Stamina HOT Leknes om.

Trening er ingen hokus pokus, og resultater kommer over tid. Men hva bør man gjøre for å trene riktig, og hvilke misforståelser bør unngås? Magne Johansen er daglig leder ved Stamina HOT Leknes, og er tidligere skihopper. Han forteller at han ser menn på treningssenteret som kanskje lar seg påvirke i litt for stor grad av hva kompisene gjør.

- Dersom du har kompiser som er gode på en øvelse, eller du har sett en person på Youtube, bør du ikke hoppe rett i øvelsen neste gang du er på treningssenteret.

- Man bør starte i det små når man begynner på en ny øvelse, og heller øke intensitet etter hvert som man mestrer øvelsen.

Dersom man ønsker seg større muskler, er Magne sitt råd å fokusere mer på styrke. - Det er vanskelig å få store muskler om man trener mye kondisjonstrening. I tillegg er kosten veldig viktig. Hvis man skal bygge store muskler, må man spise mye. Ikke nødvendigvis så store måltider, men mange måltider. De mest ekstreme står jo opp på natta for å spise og få i seg energi, selv om det ikke akkurat er å anbefale, legger han til med et smil. - Men det sier likevel noe om at kosten har mye å si.

Klare til bruK: Treningssenteret har fin utsikt ut mot Leknes-fjellene.

Klare til bruK: Treningssenteret har fin utsikt ut mot Leknes-fjellene.

- Alt for mange glemmer også beina, og trener for mye overkropp. Beina er det som holder deg oppe, og er kjempeviktig! Her er knebøy en veldig bra og viktig øvelse for kroppen, men det er viktig å kunne riktig teknikk.

Nedtrekk: En god og viktig øvelse, mener Magne Johansen.

Nedtrekk: En god og viktig øvelse, mener Magne Johansen.

Proteiner - ja eller nei? Du har kanskje sett proteinbarene på treningssenteret, proteindrikkene på butikken, eller proteinpulveret som det annonseres for på Facebook. Er det bra, eller ikke bra for treningen? - Det er faktisk mye diskusjon rundt dette med protein, og du vil nok alltid høre mange forskjellige meninger. Jeg tenker at det handler om balanse, som med alt annet! - Jo hardere du trener, jo viktigere er det med proteintilskudd. Den raskeste måten og få i seg dette på, er flytende. Selv merker jeg stor forskjell på formen etter en treningsøkt om jeg tar proteintilskudd etterpå eller ikke. Man kan bli veldig slapp dersom man dropper det.

Ingen unnskyldning: Glemt treningstøy eller vannflaske? På Stamina Hot Leknes kan alt kjøpes i resepsjonen.

Ingen unnskyldning: Glemt treningstøy eller vannflaske? På Stamina Hot Leknes kan alt kjøpes i resepsjonen.

Skal du ned i vekt, anbefaler Magne å ikke glemme og trene styrke. - Det er også viktig å ikke ha for lange pauser. Kutt ned på pausene, og øk intensiteten. I tillegg er det viktig å være tålmodig. Kroppen trenger tid til å vende seg til en ny livsstil, og en starfase kan faktisk være 1-2 år. Teknikk er også viktig. Om man ønsker raske resultater, kan man slurve med teknikken og da bruker du andre muskler enn det du egentlig ønsker med øvelsen. Da blir det feil!

Protein: Litt påfyll av flytende protein underveis eller etter trening kan være med å gjøre deg mindre slapp.

Protein: Litt påfyll av flytende protein underveis eller etter trening kan være med å gjøre deg mindre slapp.

- Et tips for menn er også og tøye ut før man gjør enkelte øvelser, dersom man ikke er så myk fra før. Og som sagt: være tålmodig!

Artikkeltags