Gå til sidens hovedinnhold

- Det er vanskelig å måle i kroner og øre hva du får igjen for å delta på messer som dette

Artikkelen er over 6 år gammel

Elisabeth Dreyer har lyst til å ta opp kampen med de utenlandske destinasjonene som har hatt et bra grep på det norske publikummet.

– Vi ser på reiselivsmessene at det er mange som viser interesse for det de utenlandske tilbyderne sine produkter. Det er ikke noe galt i det. Men jeg føler at vi har produkter som er fullt på høyde kvalitetsmessig. Det handler om å få solgt inn det budskapet. Fallet i kronekursen er slik jeg ser det ikke negativt for den norske turistnæringen på kort sikt. Den har nok lidd under at den norske krona har vært sterk, sa en entusiastisk reiselivssjef da Lofotposten pratet med henne på Reiselivsmessen 2015 som ble arrangert på Telenor Arena i Oslo i helga.

Hun følte det var verdt å bruke ressurser på messedeltakelsen.
– Det er vanskelig å måle i kroner og øre hva du får igjen for å delta på messer som dette. Men vi føler det er viktig å vise ansikt. På messa fikk vi bekreftet at det er stor interesse for Lofoten og resten av landsdelen. Fjoråret ble et bra år for store deler av reiselivsnæringen i Lofoten. Jeg håper at 2015 blir like oppløftende selv om vi i fjor fikk god drahjelp av det flotte været. Det skal godt gjøres om det blir mange like fine sommerdager i år, sa Dreyer som hadde gjort en solid jobb i forkant. Lofotværingene var godt forberedt.

Trakk mange

De fristet både med mat og konkurranser hvor det var flotte premier. Foredrag om hva Lofoten har å by på var det også mulig for de mange besøkende å få med seg. Lørdagen var den best besøkte dagen. Da var det nesten 18 000 som var innom dørene på messa. Galleri Lofotens Hus, Risvær Brygge, Svinøya Rorbuer, Scandic, XX Lofoten, Museum Nord og Anitas Sjømat var Lofoten-bedriftene som var fysisk representert på standen. Det ble antydet fra flere hold at Lofoten var med og løftet den nordnorske standen.

LES MER HER: Mange vil ha Anita-produkter


-Forholdsvis ferske tall viser at mellom 65 og 80 prosent av våre kunder er nordmenn. Derfor er det etter vår mening nødvendig å være synlige på en messe som dette. Det arrangeres også reiselivsmesser i Bergen og Stavanger. Der har vi ikke tenkt å delta. Men på workshopen på Hamar på vårparten kommer vi til å være tilstede. Det er en viktig arena for oss, avslutter Dreyer.

Kommentarer til denne saken