Gå til sidens hovedinnhold

Kineserne har oppdaget Lofoten

Artikkelen er over 6 år gammel

Destination Lofoten er nå ferdig med to hektiske møtedager på Norwegian Travel Workshop. Norwegian Travel Workshop er en møteplass for selgere og kjøpere av norske reiselivsprodukter, og er et arrangement som arrangeres på forskjellige steder hvert år. Dette året var det på Hamar. Her kan aktører fra norsk reiseliv forhandle med potensielle kjøpere fra over 20 ulike markeder. Totalt deltok 283 kjøpere på messen.

Kineserne kommer:
 

- I kveld er det nytt innrykk av turoperatører på en ny visningstur i Lofoten. Da er det 12 kinesiske turoperatører som kommer for å oppleve og lære mer om Lofoten de neste tre dagene. Vi merker større interesse fra det kinesiske markedet og også fra andre asiatiske markeder som Japan og Taiwan. Gjennom visningsturen og god oppfølging skal vi øke kunnskapen deres om vårt område og våre produkter og inspirere de til å lage gode pakker for sine markeder, sier markedsansvarlig Kristian Nashoug i Destination Lofoten (DL).

 

Viktig arena


DL har deltatt på årets NTW, som er en av de aller viktigste årlige reiselivsarenaene å være med på,  med to personer, Elisabeth Dreyer og Kristian Nashoug.

-Vi  har til sammen hatt hele 70 møter med turoperatører fra mange forskjellige markeder. Dette er «speeddating» på høyt nivå, så her gjelder det å raskt avdekke kundenes behov og gi de god informasjon og ikke minst god oppfølging i etterkant av messen. Møtene har vært veldig positive og det er ingen tvil om at Lofoten fortsatt er et av de desidert viktigste trekkplastrene i Norge når det kommer til reiseliv. Med så mange møter har vi mye oppfølgingsjobb med oss hjem i bagsjen, sier daglig leder Elisabeth Dreyer i DL.

Visningsturer



Før workshopen hadde markedssjef i DL, Kristian Nashoug, «NTW pretour» (visningstur) i Lofoten med 18 turoperatører fra forskjellige markeder. De fikk smake mye god lokal mat, bo behagelig på hotell og rorbu, prøve lofotfiske, Stand Up Paddleboarding, RIB-tur til Trollfjorden, besøke Lofotr Vikingmuseum og mye mer.

- Tilbakemeldingene fra turen har vært veldig positive. Operatørene gav ros for god organisering og de sier at kvaliteten på mat, overnatting og opplevelser i Lofoten er generelt god. Det er hyggelig å høre. Det er mange som jobber godt for å levere høyt på kvalitet i Lofoten og det må vi fortsette med. Men det er alltid ting vi kan gjøre bedre og mer profesjonelt, sier markedssjefen.



Suksess i 2009

 

Da Destination Lofoten var vertskap for NTW i 2009 ble det gjennomført med presisjon og med stor overbevisning både for de omlag 350 utenlandske kjøperne, så vel som de 350 nasjonale reiselivsbedriftene.

- Neste år blir Norwegian Travel Workshop lagt til Bodø, så da regner vi med stort oppmøte fra reiselivet i Lofoten og det er allerede mange utenlandske kjøpere som signaliserer at de ønsker å komme på visningsturer til Lofoten i forkant og etterkant av neste års NTW, sier markedsansvarlig Kristian Nashoug.

Kommentarer til denne saken