Naturfag i praksis: – Se den fontenen vi har laget

FONTENE: Jens, Oline, Kornelia og Sofia var fornøyd med fontenen de laget, selv om de ønsket det skulle vært mer futt i den.

FONTENE: Jens, Oline, Kornelia og Sofia var fornøyd med fontenen de laget, selv om de ønsket det skulle vært mer futt i den. Foto:

Tirsdag hadde 1. til 4. klasse ved Leknes skole satt av hele dagen til naturfag. Her fikk de lære mer om elektrisitet, lage sin egen rakett og lage fontene.

DEL

Avdelingsleder Kristin Malm ved 1. til 4. trinn ved Leknes skole forteller at de i år valgte å sette av en hel dag til naturfag.

– Vi gjør ikke dette hvert år, men erfaringene fra tidligere er gode. Elevene får en annen forståelse når de ser dette i praksis, forteller hun mens hun tar oss rundt til de ulike gruppene. 1. og 2.-klassingene er fordelt i grupper, og 3. og 4. klaringene for seg. De ulike gruppene har ulike temaer.

Haakon, Robin og Celina prøver konsentrert å føre en metallring langs et langt metallrør. Plutselig piper det i en alarm.

– Det er fordi de to metallene er kommet bort i hverandre, og det skaper elektrisitet, forklarer Robin mens Haakon prøver å få ringen igjennom uten at alarmen går.

– Det er kjempevanskelig, men artig, slår han fast.

Hårfønerball

I ett annet rom er det hengt opp en rekke ringer, og Phillp har fått utdelt en bordtennisball og en hårføner. Oppgaven er å føre ballen gjennom ringene.

– Det var uventet at lufta fra hårføner klarte å løfte ballen. Det som er viktig er å sørge for en jevn luftstrøm, sier en konsentrert Phillip.

Jens, Oline, Kornelia og Sofia har fått utdelt sølvpapir, konditorfarge, natron, eddik og en spiseskje.

– Vi skal lage en fontene. Vi lager først en beholder av sølvpapiret, så har vi i en spiseskje natron, konditorfarge, og til slutt eddik, forteller de fire som er svært spent i det læreren heller eddik opp i natronen.

– Oi, se det ble en vulkan, utbryter de fire, og det er også stor jubel rundt de andre bordene.

Rakettforskere

Roger og Arsham var rakettforskere, og laget sin egen rakett.

– Det er kjempeenkelt. Vi trenger bare en hyssing, sugerør og en ballong. Dermed er raketten klar, sier Arshem mens han blåser opp ballongen i det han slipper ut lufta og ballongen raser av gårde.

-Så, du det? Det var stilig, smiler Arsham og Roger.

Det var også en gruppe som hadde fugler som tema. Overalt så var elevene veldig på og det var Ingen tvil om at dette var en måte å lære på som elevene satte stor pris på.

Artikkeltags