Rekrutterer unge gjennom realfagstipend

Gave: 5.000 kroner, diplom og blomster er bare noe av det disse fem ungdommene kan få hvis de velger en yrkesvei Lofotkraft har bruk for. T.v. Sakineh Gholami, Hans Erling Klevstad, Anna Eliassen Sand, Lavina Kristine Martinsen og Joakim Warholm. Kjersti Winther i Lofotkraft sier behovet for framtidig arbeidskraft er stort. Foto: Lise Fagerbakk

Gave: 5.000 kroner, diplom og blomster er bare noe av det disse fem ungdommene kan få hvis de velger en yrkesvei Lofotkraft har bruk for. T.v. Sakineh Gholami, Hans Erling Klevstad, Anna Eliassen Sand, Lavina Kristine Martinsen og Joakim Warholm. Kjersti Winther i Lofotkraft sier behovet for framtidig arbeidskraft er stort. Foto: Lise Fagerbakk

Artikkelen er over 4 år gammel

De har alle utmerket seg i realfag. Tirsdag ble de tildelt Lofotkrafts Energistipend 2015.

DEL

Energistipendet i regi Lofotkraft, går til elever i den videregående skolen som satser på realfag.
Stipendet ble lansert første gang i Svolvær og tildelinger ved Aust-Lofoten videregående skole for tre år siden. Året etter var det ny tildeling ved samme skole i Vågan, hvor en av elevene også fikk stipend foregående år, og sikret seg dermed 10.000 kroner i realfagstøtte.

Ved Vest-Lofoten videregående skole på Leknes, ble det tirsdag delt ut stipend for andre år på rad.
I år har fem elever nådd opp og fram; tre fra 3. klasse og to fra 2. klasse.
– Stipendet kan gå til elever som har matematikk og fysikk i 2. og 3. klasse på videregående. De må ha over fire i karakter og begrunne søknaden sin, forteller Kjersti Winther i Lofotkraft.
De som blir valgt får 5.000 kroner hver, diplom og blomster. I alt kan hver enkelt oppnå 10.000 kroner. I år fikk Lavina Kristine Martinsen, Joakim Warholm og Hans Erling Klevstad stipend for andre gang; første gang i fjor, da de gikk i 2. klasse.
Winther sier bakgrunnen for stipendet er behovet for fagfolk.
– Vi sliter med rekrutteringen. Blant annet er det vanskelig å få tak i ingeniører og vi innførte stipendet for å oppmuntre elever til å velge realfag, sier hun.
Frode Danielsen valgte å bli ingeniør og var tirsdag med på skolen for å fortelle hvordan det er å jobbe som elkraftingeniør.
– Vi forbereder jobben som montørene skal ut å gjøre – og vi er med å utvikle samfunnet, forteller han.
– Er det mange av dere som vil bli ingeniører, spør han.
Fire-fem hender kommer så vidt opp.
– Det er ikke noe kjedelig yrke. Det er helt sikkert, sier han og forteller om kontordager inne på pc-en, teamarbeid, turer ut i helikopter og møter med bedrifter og kommuner.
Winther sier jobben er langsiktig. Fra forskerfabrikken for de minste, via partnerskapsavtaler, hospitering, stipendet og lærlingplasser.
– Vi mener å se en effekt av innsatsen, sier hun.

Artikkeltags