New York Times anbefaler Lofoten som ett av 52 reisemål i 2017: - Dette betyr enormt mye

Anbefalt: New York Times har anbefalt Lofoten som et av 52 reisemål i verden i 2017. Det er en kåring som betyr mye mener markedssjef Kristian Nashoug i Destination Lofoten. Her fra et besøk storavisen hadde i fjor på Unstad under surfekonkurransen Lofoten Masters. Det førte til en stor reportasje fra Lofoten.Foto: Eric Fokke

Anbefalt: New York Times har anbefalt Lofoten som et av 52 reisemål i verden i 2017. Det er en kåring som betyr mye mener markedssjef Kristian Nashoug i Destination Lofoten. Her fra et besøk storavisen hadde i fjor på Unstad under surfekonkurransen Lofoten Masters. Det førte til en stor reportasje fra Lofoten.Foto: Eric Fokke

Artikkelen er over 2 år gammel

Lofoten er et av 52 reisemål i verden som anbefales av storavisen New York Times. Allerede er antall gjester fra Amerika i sterk vekst i Lofoten.

DEL

I selskap med velkjente land og destinasjoner verden rundt er altså øyriket trukket fram som et sted verd å besøke i året vi har tatt fatt på. Lofoten er på 39. plass.

– Denne øygruppen er et idyllisk fristed for utendørs eventyrere og kunstnere, heter det blant annet i begrunnelsen.

Både Maldivene, Canada, Madrid, Thailand, Great Barrier Reef i Australia og mange andre steder er på lista. Det er tolvte året storavisen lager oversikten, og New York Times oppgir selv at de prøver å oppnå en miks av kjente og mer ukjente destinasjoner.

Les også: New York Times-reportasje fra surfemekka i Lofoten

Stor betydning

Markedsansvarlig Kristian Nashoug i Destination Lofoten er svært godt fornøyd med oppmerksomheten på andre siden av Atlanterhavet.

– Dette er en eksklusiv liste å stå på. Selv om det er 52 steder, så er det mange steder i verden. Det at lille Lofoten kommer med på en sånn liste er fantastisk bra, sier han.

New York Times reiste i fjor til Lofoten og Unstad med journalist og fotograf under Lofoten Masters. Det resulterte i en stor reportasje fra øyriket.

– Det tror jeg helt sikkert har hatt betydning så der er det nok en sammenheng, mener Nashoug.

Begrunnelsen fra New York Times i oversikten over "52 places to Go in 2017"

Begrunnelsen fra New York Times i oversikten over "52 places to Go in 2017" Foto:

Han mener betydningen av å få slik oppmerksomhet er stor.

– Det betyr enormt mye. Her harvi ikke trengt å gjøre annet enn å surfe på en bølge etter et vellykket besøk. De er tydeligvis veldig imponert over Lofoten. Lofoten er også veldig i vinden og begynner å bli godt kjent. Det er klart at en slik omtale med å bli anbefalt som destinasjon i 2017 for det amerikanske markedet betyr mye.

New York Times er den nest største avisa i USA. Og omtalen på nettstedet til den internasjonalt svært godt kjente publikasjonen når bredt ut.

– De har 30 millioner unike månedlige besøk. Så det er en hyggelig spredning, peker Kristian Nashoug på.

Les også: New York Times dukket opp på Unstad under Lofoten Masters: - Så utrolig vakkert det er her!

Flere amerikanere

Statistikken viser da også at stadig flere fra det amerikanske markedet tar turen helt til Lofoten. Nashoug viser til at fra januar til oktober i 2016 hadde man totalt 424.000 gjestedøgn i Lofoten. Av de var 200.000 utenlandske. Det største markedet er Tyskland med 45.000, og USA sto for 6520 gjestedøgn i fjor.

– Men det er en vekst på 63 prosent mot samme periode året før. Ser man på den prosentvise veksten er dette et av markedene med aller størst vekst, sier markedssjefen i Destination Lofoten og peker også på at turistene som kommer fra USA og Amerika har god råd og er godt motiverte til å oppleve Lofoten.

Les også: 12 siders Lofot-ros i Lonely Planet førte den kinesiske vennegjengen til Reine

Les også: Utlendinger utgjør 50 prosent av besøket

Artikkeltags