Drar i gang kronerulling for å berge dekket til "Anne Bro"

Giveraksjon: Hardangerjakten «Anne Bro» til Vågan Kystlag er en av tre fartøyer som fortsatt eksisterer av totalt opprinnelige 300 slike fartøyer. Styreleder Johannes Rørtveit konstaterer at det lekke dekket trenger full utskifting. Gamle dekksplanker på 106 år og nye side om side må skiftes fagmessig etter antikvariske retningslinjer. Fartøyet kan i dag gå turer med 47 passasjerer og tre mannskap, og det er soveplass ombord til 20 personer. Til årets kyststevne i Bodø, der 194 fartøyer deltok, var 18 personer med M/J «Anne Bro» på stevnet. REMA 1000 og Kiwi i Svolvær og Coop Xtra i Kabelvåg sponset provianten. Foto: Knut Johansen

Giveraksjon: Hardangerjakten «Anne Bro» til Vågan Kystlag er en av tre fartøyer som fortsatt eksisterer av totalt opprinnelige 300 slike fartøyer. Styreleder Johannes Rørtveit konstaterer at det lekke dekket trenger full utskifting. Gamle dekksplanker på 106 år og nye side om side må skiftes fagmessig etter antikvariske retningslinjer. Fartøyet kan i dag gå turer med 47 passasjerer og tre mannskap, og det er soveplass ombord til 20 personer. Til årets kyststevne i Bodø, der 194 fartøyer deltok, var 18 personer med M/J «Anne Bro» på stevnet. REMA 1000 og Kiwi i Svolvær og Coop Xtra i Kabelvåg sponset provianten. Foto: Knut Johansen

Artikkelen er over 3 år gammel

Ingenting varer evig, selv ikke dekket på en 106 år gammel jakt. Derfor har 120-åringen Lofotposten nå valgt å vie LpDugnad for september til å hjelpe Vågan Kystlag å skaffe den verneverdige motorjakten nytt skipsdekk i høst.

DEL

Styreleder Johannes Rørtveit i Vågan Kystlag sier at han er kjempeglad for at Lofotposten som en kulturbærer i hele 120 år langs kysten, drar i gang LpDugnad for september med det mål å skaffe til veie de pengene som trengs for å sikre at motorjakten «Anne Bro» får et nytt dekk som er tett og varig, noe som er avgjørende for å bevare fartøyet til glede for nye generasjoner på kysten.

Rørtveit sier at dekket på M/J Anne Bro i mange år har representert et problem, da det lekker. Man har flikket på dekket mange ganger, men nå kreves en totaloverhaling skal man sikre fartøyet.

Giverglede: – Vi håper mange personer og bedrifter bidrar med stor giverglede, sier maskinist Per Kristensen.

Giverglede: – Vi håper mange personer og bedrifter bidrar med stor giverglede, sier maskinist Per Kristensen.

90 kvadratmeter

Han sier at hoveddekket har ei flate på 90 kvadratmeter, og det må drives og nates i gammel stil.

Lekker: Dekket til Anne Bro lekker, og da kommer det vann ned i innredningen, som kan skade hele fartøyet.

Lekker: Dekket til Anne Bro lekker, og da kommer det vann ned i innredningen, som kan skade hele fartøyet.

– Ideen om at de pengene vi ikke har i dag, kan framskaffes ved at man «selger» ut en kvadratmeter for 4000 kroner. Med mange nok gode givere håper vi å løse finansieringen. Denne givergleden tror vi at Lofotposten kan vekke både i Lofoten, Vesterålen og landet ellers som har et godt og nært forhold til kystkulturen, både private og bedrifter, sier styreleder Johannes Rørtveit.

Båteier Vågan Kystlag trenger en halv million kroner til formålet, og allerede har UNI-stiftelsen bevilget 100.000 kroner til formålet.

Det er uklart om hvor mye Riksantikvaren kan bidra, så alle bidrag både under og over 4000 kroner er hjertelig velkomne. Lofotposten har allerede bidratt som giver.

Trapp: Johannes Rørtveit sier denne trappen og dørene var siste ordre til Trevarefabrikken i Henningsvær.

Trapp: Johannes Rørtveit sier denne trappen og dørene var siste ordre til Trevarefabrikken i Henningsvær.

Til Vesterålen

– Vi er avhengige av å gjøre dette ut fra verneverdige kriterier, da originaliteten skal bevares under hele dekksprosessen.

– Kystlaget har derfor kontrakt med Blokken Skipsverft i Vesterålen som den 1. oktober vil starte arbeidene med å gi motorjakten nytt dekk.

Salongen: Styreleder Johannes Rørtveit og maskinist Per Kristensen ombord på jakten Anne Bro til Vågan Kystlag.

Salongen: Styreleder Johannes Rørtveit og maskinist Per Kristensen ombord på jakten Anne Bro til Vågan Kystlag.

Tidspunktet er valgt i oktober og november, for da er pågangen etter å leie fartøyet minst, og man kan ta det ut av drift uten å tape for mye inntekter.

Dette verftet har både kompetansen og varm hall til å gjøre arbeidet i, så det er et godt lokalt valg, sier Rørtveit.

I tillegg skal ildsjelene i kystlaget gjøre nødvendig forefallende dugnad mens jakten står i varm hall i Blokken.

Tradisjonsrik båt

Motorjakten «Anne Bro» var opprinnelig bygget som et seilskip for 106 år siden, men fikk motordrift i 1924.

I 1954 kom fartøyet til Henningsvær, der eier Odd Fredriksen drev aktiv fraktefart i 30 år, før det ble solgt til Vågan Kystlag, som nå eier det.

Trappen og dørene nede i fartøyet er faktisk den aller siste ordren som den nå nedlagte snekkerifabrikken i Henningsvær leverte fra seg.

Fartøyet inneholder også en annen artig sak, nemlig saluttkanonen som bookingansvarlig og maskinist Per Kristensen har bygget. Og det artigste av alt er at kanonen oppbevares i et skap bygget i teak som Leif Langnes fra Svolvær har bygget til formålet. Som råmateriale brukte han dørstokkene i teak fra gamle Svolvær skole.

Så ikke si at ildsjelene i Vågan Kystlag sløser med ressursene, men heller tar godt vare på dem, og fartøyet sitt.

– De gjør en fantastisk dugnad, som gjør både meg og mange andre stolte, noe vi også får gode tilbakemeldinger på når vi viser fram fartøyet både på kyststevner og til turister, sier Johannes Rørtveit.

Men også giverne skal settes pris på, og alle disse får en egen navneplakett om bord i ettertid.

Giverkonto: 4580.12.45734

Les mer om alle prosjektene i  LPdugnad

Artikkeltags