Stryker Skutvikferga fra det nye trafikkartet

Rasering: Utkastet til nytt samferdselskart for Nordland går sterkt ut over nordfylket. Blant annet skal helårig drift av hurtigbåtruten Bodø-Svolvær bort. Foto: Hugo Johansen.

Rasering: Utkastet til nytt samferdselskart for Nordland går sterkt ut over nordfylket. Blant annet skal helårig drift av hurtigbåtruten Bodø-Svolvær bort. Foto: Hugo Johansen.

Artikkelen er over 2 år gammel

De daglige turene til Nordlandsekspressen skal bort, og fergesambandet Digermulem-Finnvik legges ned. Det gjør også Skutvikferga.

DEL

Dette er to av gjengangerne som prosjektgruppen for nytt samferdselskart i Nordland la frem i Svolvær tirsdag. Også for ett år siden var rasering av NEX1 og lokalferga i Østre Vågan ønsket av prosjektgruppen. Men sterk motstand i blant annet Lofotpostens spalter førte til at arbeidet med kartet ble lagt på is.

Les også: Avviste kritikk for båtruterot

Weekend og sommer

I utkastet går det også frem at det etableres et nytt weekend ruteopplegg Bodø-Svolvær, avgang Bodø fredag ettermiddag og retur søndag ettermiddag.

Det blir også foreslått ei ny sommerrute som er rettet mot ferie- og fritidsnæringens behov mellom Bodø og Svolvær. Det blir tur/retur mandag til fredag midt på dagen i perioden april-september, og skal også utvides til lørdag og søndag i perioden juni-august.

Her er fylkets forslag til struktur for  område 5 Hamarøy- Hadsel (pdf)

Du kan også se hele presentasjon område 5 Hadsel - Hamarøy (pdf)

Digermulen-Finnvik

I utkastet til nytt samferdselskart går det også frem at båtruten Øksfjorden-Holandshamn- Svolvær legges ned. Det opprettes ny båtrute Digermulen-Finnvik som er tilpasset de lokale behov. Denne båtruten betjener enkelte dager også Øksneshamn-Svartskard-Kvannkjosen, samt Risvær.

I dette opplegget legges fergesambandet Digermulen-Finnvik ned.

Derimot – og som prosjektleder Jørn Sørvig og hans folk foreslo ved forrige korsvei – skal det etableres nytt fergesamband Storemolla-Svolvær gjennom direkte fergesamband Brettesnes-Svolvær.

Fergesambandet Svolvær-Skrova seiles med samme frekvens som i dagens vinterruter. Ruteopplegget morgen og kveld tilpasses flyavganger fra Svolvær lufthavn.

Slik så det forrige forslaget fra fylket ut: Nex barberes, fergetilbud legges ned, og sommerfergen Svolvær-Skutvik forsvinner

Skutvikferga

Fergesommerruten Svolvær-Skrova-Skutvik legges ned, ei rute som i tre sommermåneder går med overskudd og som er kåret til verdens vakreste fergereise.

Ferge Fiskebøl-Melbu er i utgangspunktet trafikkdrevet. Sambandet har omkjøringsmuligheter, åpningstid på kveld reduseres, og at næringstransportbehovet prioriteres.

Bilførende hurtigbåt i Hadsel og båtrute Øksnes Vestbygd og Reinefjorden får fortløpende justering i forhold til behov og trafikkgrunnlag.

I sine egne kommentarer til utkastet skriver prosjektgruppen at strukturen er tilpasset morgendagens behov, slik det er kommet frem i prosessen.

– Det er samtidig lagt til grunn ressursmessig effektiv bruk av fartøyene også i forhold til økte transportinfrastrukturer, skriver man.

Det nye samferdselskartet er begrunnet i lavere tilskudd fra sentralt hold, som gjør at Nordland Fylkeskommune er nødt til å spare.

Les også: Det er flaut å ha et konstant forklaringsproblem når italienere, tyskere, svensker og ikke minst nordmenn stiller kritiske spørsmål

Artikkeltags