Sender mediestjerne til Moskenes for å øke valgdeltakelsen

Niat Medhanie på plass i Moskenes for å finne noen svar på hvorfor valgdeltakelsen var så lav i 2013.

Niat Medhanie på plass i Moskenes for å finne noen svar på hvorfor valgdeltakelsen var så lav i 2013. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Har du hørt om Niat Medhanie? Stemmer du i stortingsvalget?

De som mest trolig svarer ja på det første, men nei på det andre spørsmålet, tilhører nettopp den målgruppa Valgdirektoratet ønsker å nå i forkant av valget i september.

Lager videoer som skal spres

Over 20 kjente norske YouTube-stjerner og facebookpersonligheter er hyret inn til å lage over 50 videoer som skal rulles ut i forkant av valget for å inspirere og engasjere til høyere valgdeltakelse.

Ved stortingsvalget i 2013 var deltakelsen absolutt lavest i Moskenes kommune, der kun 65 prosent av de stemmeberettiga stemte. I valget i 2009 var deltakelsen to prosentpoeng lavere. Denne uka dro Niat Medhanie og kommunikasjonsselskapet Nordic Screens dit for å finne ut hvorfor.

– Jeg har lært at mange her tenker at det ikke utgjør noen forskjell om de stemmer eller ikke, for eksempel fiskeren Elise. Det er jo litt kjipt at det er sånn, kanskje spesielt når det er de unge som lar være – de er jo framtiden, men istedenfor flytter mange vekk, har jeg skjønt, sier Medhanie som aldri før har vært lenger nord enn Trondheim.

Lofoten imponerte:

– Lofoten er et kjempefint sted! Jeg er veldig positivt overrasket over naturen. Jeg visste ikke at det fantes sånne steder i Norge.

Niat Medhanie og Knut Arne Kuntze fra Moskenes - sistnevnte kjent som Porkchop Almighty på Youtube.

Niat Medhanie og Knut Arne Kuntze fra Moskenes - sistnevnte kjent som Porkchop Almighty på Youtube. Foto:

Ny fortellerteknikk

Med seg tilbake har Medhanie og redaktør for prosjektet, Jo Vemund Svendsen, opptak av møter med lokalbefolkningen, blant dem Lofotens egen lokale YouTube-stjerne Knut Arne Kuntze alias Porkchop Almighty, hans fiskersøster Elise Kristin Kuntz og Lillian Rasmussen alias ordfører i Moskenes.

Så hvem er Medhanie og hvordan kan han bidra til høyere valgdeltakelse?

– Niat har 46.000 følgerne på Facebook, og når en målgruppe alle de politiske partiene, samt NRK og TV2 også for den saks skyld, sliter med å treffe, fastslår redaktør for prosjektet Jo Vemund Svendsen.

Medhanie har over 10.000 følgere på Snapchat og over 6.000 abonnenter på videodelingstjenesten YouTube.

Hvis du skrur på NRK for å se nyhetene klokken 19.00, står en velkledd programleder bak en pult og snakker til "alle", i et kjent format. Niat og andre youtubere har i mye større grad en én-til-én-kommunikasjon med sine følgerne. Og de utfordrer fortellerteknikker, kanskje noen ganger uten å være bevisst det selv. Alt dette gjør at de treffer målgruppen med mer effekt, sier Jo Vemund Svendsen.

Tre målgrupper

Til NRK sier kommunikasjonssjef i Valgdirektoratet, Kristina Brekke Jørgensen, at målet med prosjektet er å nå unge velgere, innvandrere og velgere med behov for særskilt tilrettelagt informasjon. Youtuberne Piateed, Weird Norwegian og Hanna-Martine er også hyret inn for å bidra i prosjektet som heter TaValget.

Valgdirektoratet har delt ut over 5,2 millioner kroner til prosjekter som har som mål å stimulere til økt valgdeltakelse. Nordic Screens prosjekt ble tildelt den største enkeltsummen, i overkant av 1,1 million kroner og har personer i alderen 18 -34 år som målgruppe.

Medhanie i samtale med ordfører Lillian Rasmussen.

Medhanie i samtale med ordfører Lillian Rasmussen. Foto:

Artikkeltags