Ny prisapp fra forbrukerrådet

Artikkelen er over 2 år gammel

– Trist for forbrukerne, mener lokalmatforkjemper.

DEL

I dag lanserte Forbrukerrådet «Sjekk dagligvarer», som en del av matvareappen Peiling. Hver torsdag framover åpner Forbrukerrådet en ny handlekurv med gjennomsnittsprisen til 200 dagligvarer, kjøpt i de ulike matkjedene uken før.

Lofotposten har testet appen og med utgangspunkt fra Svolvær framkommer priser for 15 butikker i Lofoten på aktuell handlekurv. I tillegg er også avstand fra vårt kontor til butikk oppgitt.
I og med at de ulike konkurrentene ikke skal vite hvilke matvarer som er pristestet, og skal kunne forberede seg ut fra det, har Forbrukerrådet ikke oppgitt listeoversikt og priser på disse varene. De skriver at det er 200 tilfeldig utvalg av de mest solgte merkevarene til kjedene.

Her er appen til forbrukerrådet hvor du kan søke på din butikk og hvordan den kommer ut i sammenligningen.

Dette kostet daglivarekurven onsdag

Butikk Pris
1KIWI SVOLVÆR SENTRUM 5 488,-
2KIWI OSAN SVOLVÆR 5 495,-
3EXTRA SVOLVÆR 5 561,-
4EXTRA LEKNES 5 562,-
5EXTRA KABELVÅG 5 570,-
6REMA 1000 LEKNES 5 578,-
7REMA 1000 SVOLVÆR 5 585,-
8COOP PRIX LEKNES 5 925,-
9SPAR STORØYA 6 009,-
10SPAR BORG 6 022,-
11COOP PRIX STAMSUND 6 154,-
12JOKER STAMSUND 6 415,-
13JOKER HENNINGSVÆR 6 416,-
14NÆRBUTIKKEN GRAVERMARK 6 445,-
15MATKROKEN VESTRESAND 6 800,-

Handlekurven inneholdernoen av de mest solgte varene i Norge og er lik i alle butikker. Prisen baseres på faktiske salg i løpet av en uke. Tjenesten «Sjekk dagligvarer» er utviklet av Forbrukerrådet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Tjenesten gjør det mulig å sammenligne pris i hele landet på handlekurver som inneholder noen av de mest solgte merkevarene i Norge.

Med Peiling og «Sjekk dagligvarer» skal det bli lettere for forbruker å planlegge innkjøp, spare penger, sammenligne kvalitet og innhold i varene, og få oversikt over merkeordninger for alt fra økologi til miljø.

–#8212; Målet med tjenesten er at forbrukeren skal få tilstrekkelig med informasjon til å kunne ta bevisste valg når de handler dagligvarer, og finne den butikken som har det de trenger til en billigst mulig penge, sier statsråd Solveig Horne til Forbrukerrådet.

Randi Flesland i Forbrukerrådet sier det eneste markedet hvor forbrukeren ikke har info om pris før de kommer til hyllekanten er matvarebransjen. Hun viser til at det omsettes årlig dagligvarer for 150 milliarder kroner og det hentes ut milliardoverskudd.

– Ved å gi forbruker mer kunnskap ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, sier Randi Flesland på Forbrukerrådets hjemmeside.

I Aftenposten blir det også vist til at Forbrukerrådet ikke har lagt inn noe feilmargin på prissammenligningen, og avisen peker også på at ekstrasatsingen de ulike kjedene gjør på økologisk mat ikke er tatt høyde for. Aftenposten skriver videre: 

I tillegg faller alle lokalmatsatsinger ut av prissammenligningen, og det liker sjefen for lokalmatsatsingen i Norge, Matmerk, dårlig:

– Jeg er redd dette blir trist for forbrukerne, sier administrerende direktør Nina Sundqvist. til Aftenposten

Hun er bekymret for at Forbrukerrådet nå utelukkende fokuserer på pris og ikke på alle de andre elementene forbrukere er opptatt av som mangfold, kvalitet, smak, økologi og kortreist mat, skriver Aftenposten.

Artikkeltags