Full rulle på aktivitetsuka: - Glad for at vi kan tilby denne muligheten

Mye aktivitet og god stemning når elevene ved idrettsfag inviterte til aktivitetsuke.

DEL

Denne uken har 3. klasse ved Idrettsfag på Vest-Lofoten videregående skole arrangert den tradisjonsrike aktivitetsuka.

Dette er 26. året på rad at Idrettsfag arrangerer uken, hvor mennesker med nedsatt funksjonsevne inviteres, og får prøvd seg på flere ulike aktiviteter uken gjennom.

- For idrettsfag er aktivitetsuka en utrolig viktig identitet. Når vi har spurt tidligere elever om deres opplevelser på Idrettsfag, blir aktivitetsuka ofte nevnt på topp tre som et høydepunkt. Elevene lærer mye om å organisere, og tenke på de små detaljene. Men, det øver de på mange ganger. Det som er den store læringen på aktivitetsuka, er det å møte andre mennesker som har behov for dine øyne, dine armer eller dine bein. Det gjør noe med elevene, og det er en opplevelse for livet, i hvert fall for mange av dem. Jeg blir fortsatt berørt når jeg er rundt aktivitetsuka. Ikke bare som avdelingsleder, men som lærer, og ikke minst som menneske, sier avdelingsleder på Vest-Lofoten vgs, Anette Zakariassen Tryggstad.

Godt samarbeid med andre avdelinger

Aktivitetene går over fire dager, fra mandag til torsdag, med fest for elever og deltakere på kveldstid torsdag. Onsdag var gruppen med deltakere todelt. Den ene gruppen var på båttur i Buksnesfjorden med båten «Skårungen» før lunsj, mens den andre gjorde diverse aktiviteter på Leknes kunstgress. Etter lunsj byttet gruppene.

Idrettsfag-lærer Finn-Åsmund Holst Sandnes har hovedansvaret for aktivitetsuka. For elevene på idrettsfag inngår uken som en del av faget treningsledelse.

Uken er også en del av lærerplanen til andre linjer ved Vest-Lofoten vgs.

- Det som er veldig hyggelig er at vi samarbeider så godt med de andre avdelingene. Vi samarbeider med maritime fag som har båten «Skårungen», som vi i dag bruker i Buksnesfjorden. Så lager elevene på restaurant-og matfag middag til oss hver dag. Det er ikke så mange elever på RM vg1, så de har nok å henge fingrene i disse dagene. Det er masse jobb, og er lagt inn i deres plan for året. Det er vi glad for. Så tenker vi at vi skal få inn helse- og oppvekstfag, slik at de også kan få en rolle under uken, sier Tryggstad.

Får prøvd seg i lederrollen

Elevene har delt seg opp i grupper, hvor de ulike gruppene har ansvar for aktivitetene på forskjellige dager. Dette går parallelt med at hver elev har ansvar for hver sin deltaker.

- Vi deler oss opp i grupper, slik at alle elevene får prøvd seg i lederrollen. Det har vært veldig morsomt, og koselig! Vi tilrettelegger hvordan vi kan få flest mulig til å være i aktivitet, og ser hvordan de tar de ulike aktivitetene. Det er morsomt å se at deltakerne lykkes med øvelser, og ikke minst danse med dem. Da er alle helt i taket!, sier idrettsfag-elev Kristine Eltoft.

Hun forteller videre at hennes gruppe var først ut på mandag.

- Det er klart man er litt spent på hvordan det vil gå, og vi hadde ingen å gå etter. Men det gikk veldig bra, og jeg vil si at det var vellykket, sier Eltoft.

Fornøyd deltakere

Vellykket syns også deltaker Kai Emil Johansen at uken har vært.

- Det har vært kjempebra! Veldig godt å være i aktivitet, og ikke minst danse. Så har vi fått spilt fotball også. Det har bare vært positivt, sier en smørblid Johansen.

- Deltakerne er alltid fornøyd, så og si. Vi vet jo at det ikke florerer med fritidstilbud for denne gjengen. Vi er glad for at vi vært år gir dem muligheten til å delta på aktivitetsuka. Mange av de er på jobb, så denne uken blir som en ferie, hvor de får gjøre aktiviteter og får en annen opplevelse. Så blir de kjent med 28 nye idrettsfag-elever, som sier hei når de møtes i bybilde. Det er en vinn-vinn-vinn-situasjon, sier Tryggstad.




Artikkeltags