Redningsskøyta berget fisker i siste minutt

Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

- Sjarken med en mann om bord var bare vel 100 meter fra brottene da vi fikk sleper om bord. Hadde vi vært fem minutter senere så hadde ikke dette gått bra.

DEL

Det sier skipper Glenn Pettersen på redningsskøyta «Det Norske Veritas» etter at en sjark litt etter klokken to natt til fredag sendte ut may-day-signaler.

- Den knapt ti meter lange sjarken var på vei fra Svolvær til Ballstad da den fikk motorstopp utenfor Mortsund på Vestvågøy. Han lå da 300–400 meter fra land, opplyser Pettersen og fortsetter:

- Vi rykket ut og jeg ga full hendel fra vi gikk fra kaia. Jeg skjønte at her ville det stå om minutter, sier Pettersen.

Han forteller om svært dårlige forhold.

Foto:

Les fiskerens beskrivelse av hendelsen: - Brottene kom stadig nærmere og jeg tenkte at nå må jeg vel bare hoppe (Krever innlogging)

100 meter unna katastrofen

- Det blåste sterk kuling og det var høy sjø i området. Rett og slett elendige forhold. Etter syv minutter var vi ved sjarken og da lå han bare vel 100 meter fra brottene, forteller skipperen.

Mannen, som var alene om bord i sjarken, hadde fått på seg redningsdrakten.

- Han hadde sluppet ankeret, men det tok ikke tak. Det var vanskelig å manøvrere opp til sjarken, men etter et bomkast fikk vi sleper om bord. Når vi hadde fått slepet fast skjønte vi at vi hadde berget både  mann og båt. Det var en herlig følelse og stemningen var høy om bord, forteller skipperen.

Se Redningsselskapets video fra aksjonen:

Sjark reddet utenfor Mortsund natt til fredag 1. april 2016. Video: Redningsselskapet.

Det sto om minutter

Han er klar på at dette kunne ha endt mye verre.

- Hadde vi vært fem minutter senere ute så hadde dette ikke gått bra. Dette er nok noe av  det mest dramatiske som jeg noen gang har vært med når vi tar værforholdene og hvor nært han var i land i betraktning. Heldigvis gikk alt bra og dette viser hvor viktig det er med en god beredskap, sier Glenn Pettersen.

De slepet sjarken inn til Ballstad der de tok den inn til siden og manøvrerte den til kai.

"Det Norske Veritas"

"Det Norske Veritas" Foto:

Glenn Pettersen berømmer også mannskapet om bord.
-Styrmann Pål Misje og maskinist Magnus Skåradal gjorde en utrolig god jobb på dekk og har også en stor del av æren for at dette gikk bra, sier skipperen.

Les også: Utror i Lofotcupen utsettes

Artikkeltags