Avisa Nordland: Den siste tiden har det kommet flere meldinger om kanselleringer på Torghatten Nords ferger i Nordland. Blant annet mannskapsmangel har vært en gjenganger, noe som ifølge NRK har ført til at over 200 avganger har blitt innstilt på tre av strekningene i Nordland.

Bognes-Skarberget er et av sambandene som binder E6 sammen. Direktør i NHO Nordland, Daniel Bjarmann-Simonsen, uttaler til NRK at når dette sambandet har personellmangel, dårlig vær eller tekniske problemer, er Norge delt i to.

– Det er noe vi ikke aksepterer noen andre steder i landet, sier Bjarmann-Simonsen til NRK.

Antallet innstillinger har fått NHO til å aktualisere debatten om fergefri E6.

I 2012 gjennomførte Statens vegvesen en konseptutvalgsutredning på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Da kom det blant annet frem at en undersjøisk tunell fra Bognes til Skarberget ville koste 7,8 milliarder å bygge. Tre traseer med bro ville få en prislapp på 11,7 milliarder kroner hver.

Hvor realistisk fergefri E6 er mener Bjarmann-Simonsen en utredning vil vise.

– Det er åpenbart at en sammenhengende vei gjennom hele landet er viktig, mener direktøren.

SV-politiker Mona Fagerås som sitter i transportkomiteen på Stortinget mener at man som ansvarlig politikere også må se på prislappen.

– Jeg liker ikke å si at utredninger er urealistiske, men dette er blitt utredet før og lagt bort, sier Fagerås.

– Skal ha en samferdsel som er til å stole på

SV-politikeren er enig i at det er en uholdbar situasjon med så mange innstillinger på fergesambandene, men understreker ovenfor NRK at det viktigste er at de fergene som skal gå, går.

Klare krav og forventninger til selskapet er noe hun tror kan løse problemet med usikre fergeavganger.

– Situasjonen er særlig alvorlig fordi det handler om beredskap. Vi skal ha en samferdsel som er til å stole på, også i Nord-Norge.

Hvorvidt Fagerås kommer til å gå inn for fergefri E6 svarer hun at det i så fall vil være på veldig lang sikt.