Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

-Opplev Lofotnatur på sitt mest trolske

Lofoten internasjonale kammermusikkfestival nærmer seg med stormskritt. Årets program byr på flere godbiter, men særlig én skiller seg spesielt ut: Trollfjordkonserten.

Trolsk stemning

Innerst i Trollfjorden skal 15 profilerte musikere skape trolsk stemning i en av verdens vakreste kroker. I tillegg skal den nordnorske skuespilleren Bjørn Sundqvist lese fra Den siste viking av Johan Bojer. En historisk beretning om konflikten mellom robåtfiskerne og dampbåtene – som i ettertid har preget norsk fiskeripolitikk.

Sjekk hele programmet her.

-Vi er jo selvfølgelig spent på været og sånne ting. Men blir vær og føret riktig så blir det helt magisk. Det behøves egentlig ikke verdensberømtheter for å gjøre opplevelsen stor. Det er et eller annet samspillet mellom musikk og naturen. De tilreisende blir så emosjonell av naturen at hele sanseapparatet er klart når de kommer, sier Knut Kirkesæther, daglig leder i LINK.

Kjøp billetter til konserten her.

Ekstrem turistattraksjon

Sammen med Nordkapp og Geirangerfjorden er Trollfjorden blant det vakreste og mest eksklusive Norge har å by på. Da TV-suksessen «Hurtigruten – minutt for minutt» rullet over fjernsynet satte programmet seerrekord da Hurtigruten passerte nettopp Trollfjorden.

Vi snakker om et trekkplaster uten sidestykke, i et område som opplevde turisme nærmest før begrepet ble etablert. Og nå får altså turistene muligheten til å oppleve konsert i de idylliske omgivelsene – 20 år senere enn den forrige konserten i Trollfjorden. 

-I 1995 var det Nordland Musikkfestuke som arrangerte, og jeg var med da også. Det var en aldeles nydelig sommerdag, og det kom 2000 mennesker til konserten i private båter, erindrer Kirkesæther.

Flere høydepunkter

Det er imidlertid ikke bare Trollfjordkonserten som det er knyttet stor spenning til foran årets festival. En av verdens ledende fiolinister, Isabell Faust, samt en av klodens mest anerkjente pianister, Andras Schiff, er blant musikerne som skal opptre under den én ukes lange musikkfestivalen.

Sjekk ut hele programmet og skaff deg billett her.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet