Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tone og Linda hos ToneRose er klar for Kjøp og Vinn.

Store vinnersjanser

- Konseptet er så enkelt. Det er bare å skrive ned navn og telefonnummer når man betaler, også er man med i trekningen.

Dette er årets premier i Kjøp og Vinn:

  • Reisegavekort på 10.000 kr
  • Reisegavekort på 5.000 kr
  • 2 billetter Violet Road, Lofoten Kulturhus
  • Gavekort på Du Verden
  • 3-retters middag for to, Børsen Spiseri
  • 2 sesongbilletter FK Lofoten
  • Overnatting, Lofoten Suitehotel
  • Lunsj for to, Bacalao
  • Gavekort: 3x500 kr, Amfi


Bengt og Marit med årets hovedpremier.
Siri Sollie, butikksjef på Match i Svolvær, er ikke i tvil om at Kjøp og Vinn er en konkurranse som er positiv både for kundene og butikkene som deltar.

Enkelt å delta

Det er andre året at handelsstanden i Svolvær deltar på Kjøp og vinn. Dette er en konkurranse som går ut på at for hvert kjøp man gjør i en Kjøp og vinn-butikk, får man utdelt et lodd av de ansatte. Her fyller man ut navn og telefonnummer og dermed er man i trekningen om mange fine premier.

Årets hovedpremier er ett reisegavekort på 10.000 og ett på 5000, og i tillegg er det mange fine premier. 

Apotek1 har godteriet til strømpen.
Per og Unn Marit har klærne for enhver anledning.
Julie hos Byoung har årets juleantrekk.

Gjentar suksess

Match var en av butikkene som deltok på fjorårets Kjøp og Vinn. De er også en av årets Kjøp og vinn-butikker, og synes det er en positiv aktivitet både for kundene og for de ansatte.

- Kundene våre ble veldig positivt overrasket når vi fortalte om konkurransen, sier hun og forteller at en av tilbakemeldingene fra kundene er at de gjerne vil delta, fordi det krever bare å fylle ut en lapp.

- Også fikk vi tilbakemelding fra kundene om at det var mange flotte premier. Og det gjør nok at mange vil delta, sier hun.

Hun håper at mange vil delta på årets Kjøp og vinn.

- Det er ingen hokus pokus. Bare pass på å fylle ut lodd når du handler i en Kjøp og Vinn-butikk, også er du med i trekningen, oppfordrer hun. 

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet