Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Skal sikre Lofotens bedrifter

Annonse fra it Team

Trusselbildet innen datasikkerhet har endret seg dramatisk de siste årene. Her er dine lokale helter som sikrer deg og bedriften din!

Virusangrep rammer stadig flere av norske bedrifter og privatpersoner, og i hjertet av Lofoten jobber karene som brenner for å gjøre lokalbedriftene og dere som jobber der best mulig sikret. For selv om de fleste bedrifter har et bevisst forhold til datasikkerhet, vet man aldri hva som lurer rundt neste tastetrykk.

- Tradisjonell antivirus er ikke lenger nok! I dag er det begrenset hvor godt et ordinært antivirusprogram kan beskytte våre data og systemer mot skadelig programvare (malware), forteller konsulent Bjørn Lauvlund i itTeam, som er Lofotens største for bedriftsmarkedet, og legger til:

Enkelte typer virus er også konstruert for å holde seg skjult, mens det enten "stjeler" data eller bruker systemet kun til å spre seg videre. Mange bedrifter kan ha virus uten at de er klar over det.

Tradisjonell antivirus er ikke lenger nok!

Konsulent Bjørn Lauvlund i it Team

HJELPER DEG: Disse karene vet hva som skal til for å holde virusene unna! Bedrifter kan ta kontakt for en uforpliktende gjennomgang av sine løsninger. Fra venstre: Bjørn Lauvlund, Rayner Vestgård og Alf Inge Johannessen.

Lett å føle en falsk trygghet

For datavirusene endrer og utvikler seg i stadig høyere tempo. Dermed kan viruset ha "mutert" til det ugjenkjennelige i morgen. Har man ikke vært utsatt for skadelig programvare er det lett å føle en falsk trygghet, og glemme at det stadig kommer nye og mer avanserte trusler.

Lofotens største IT-selskap for bedriftsmarkedet, og ble etablert i 2010. Vi har tre systemteknikere, med mer enn førti års samlet erfaring. Bedrifter kan ta kontakt for en uforpliktende gjennomgang av sine løsninger! 

- Derfor vil tidligere sikkerhets- og backupløsninger i mange tilfeller være nødvendig å oppgradere eller gjøre endringer på. Man bør tenke over konsekvensen av å miste alle sine data, fortsetter Bjørn.

Så hva kan du og din bedrift gjøre? IT-konsulenten tipser deg om å sikre bedriften gjennom flere lag med relativt rimelige sikkerhetsfunksjoner. Første steg er naturlig nok å installere antivirus på PC og servere.

Husk solide spamfiltre

- I tillegg må man sørge for at all inn- og utgående e-post går gjennom solide spamfiltre. Tilgangen til usikre nettsteder, og nettsteder med skadelig kode bør blokkeres. Disse tjenestene anbefales også å ligge på den enkelte maskin - og ikke minst på brannmuren som er bedriftens knutepunkt mot Internett, forklarer Bjørn.

Og er du lei av stadig å få beskjed om å oppdatere systemer og applikasjoner, så får du igjen for å gjøre nettopp det! 

- Virus utnytter ofte kjente sikkerhetshull i programvaren, og problemer kan i mange tilfeller forhindres ved at man lukker slike hull i takt med at programleverandørene gjør oppdateringer tilgjengelig, avslutter Lofotens IT-ekspert.

Tips til backup:

Uansett hvor godt beskyttet man er, kan virus-uhellet ramme din bedrift:

* Bedriften må være sikret med gode backupløsninger! Det er denne løsningen som gir muligheten til å hente tilbake data som er mistet eller gjort utilgjengelig på annet vis. 

* Test muligheten for å hente tilbake data med jevne mellomrom.

* Backupløsningen bør være frakoblet resten av systemet. Ideelt sett bør det være både lokal- og online backup. En lokal backup alene hjelper lite ved hendelser som brann, tyveri eller et eventuelt virus som gjør arkivet ubrukelig.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet