Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lykkes med service og fagfolk

Annonse fra Byggtorget Lofoten

I byggevare-krigen mot de store leverandørene gjør Byggtorget Lofoten suksess med fokus på service og fagfolk i alle ledd.

VARIERT ARBEIDSDAG: Her er Raymond klar for tunge løft

- Vi selger bare kvalitetsvarer, satser tungt på service og har fagfolk i alle ledd.

Det sier daglig leder hos Byggtorget Lofoten, Morten Amundsen.

Han leder bedriften som startet opp for fem år siden. I dag omsetter de for mellom 15-20 millioner kroner, og har seks ansatte, pluss to ekstrahjelper.

- På sikt ønsker vi å vokse ytterligere, men heller ikke for fort. Vi ønsker å ha nærhet til kundene våre, i større grad enn du klarer å oppnå om du plutselig er fryktelig mye større. Hos oss får du umiddelbart snakke med en som kan sine ting. Det er fordelen.

Vi har forskjellige varegrupper / områder:

Peisovn-ildsted
Her har vi bred kompetanse. Vi selger og monterer.

Malingsavdeling
Komplett malingsavdeling, og bemanning som gir både råd og inspirasjon.

Trelast, listverk og et større utvalg tyngre byggevarer

Det du trenger for oppføring og oppussing av bygg og bestanddeler.

Velkommen innom oss på Storeidøya, faghandelen med fagfolk i alle ledd!

Morten Amundsen, daglig leder hos Byggtorget Lofoten

Byggtorget Lofoten

Havnekvartalet 1, Storeidøya, 8370 Leknes

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet