Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ny start i nye lokaler - med ny meny!

Annonse fra Restaurant Ni-Hao

Tirsdag 18. oktober kl 11:00 åpner Ni-Hao dørene i nye lokaler på kaipromenaden i Svolvær. Yee-Wai som har drevet den populære kinarestauranten siden 1995 har fått broren, Yee-Kwan, med på laget.

Brødrene satser stort og utvider både stab og meny i anledning nyåpningen. Med Yee-Kwan på plass blir drømmen om egen sushimeny endelig virkelighet.

- Vi har hatt lyst til å starte med sushi siden 2007, men på grunn av kapasitet på kjøkkenet har vi måttet utsette, sier Yee-Wai entusiastisk.

Bror Yee-Kwan har mange års erfaring fra restaurantbransjen og har nå flyttet fra Oslo til Svolvær for å være med på å realisere det nye restaurantkonseptet.


Økt fokus på lokale råvarer (Foto: colourbox.com)

Lokale råvarer og gode, gamle favoritter

Yee-Wai har tatt i mot stamgjester i en årrekke. Favorittretter som biff chop suey, fritert svinekjøtt i sursøt saus og kylling gong bao blir med videre, men økt fokus på lokale råvarer gir også plass til nye retter på menyen. Tørrfisk og hval med kinesisk vri blir nå faste innslag i tillegg til egen sushimeny.

Fra tirsdag vil brødrene endelig kunne tilby sine gjester lunsj. Det blir servert kinesiske retter og sushi fra kl 11.00.

– Det har vært etterspurt, og våre kunder vil rekke å spise en god lunsj i lunsjpausen sin. Mange har det travelt i lunsjen, og vi kommer blant annet til å ha sushi som et takeaway tilbud, sier Yee-Wai.

Takeaway fra kinarestauranten er et tilbud innbyggerne i Vågan setter pris på.

– Det er veldig populært, spesielt på søndager. Og kundene må sjeldent vente mer enn 10 minutter, smiler eieren.

- Tiden med tradisjonelle røde drager er forbi.

Yee-Wai

Nye lokaler krever nytt interiør

Det jobbes nå på spreng for å gjøre alt klart i de nye lokalene.

– Tiden med tradisjonelle røde drager er forbi. Det blir moderne kinesisk stil i de nye lokalene, røper Yee-Wai, som også forteller at en container har kommet fra Kina med flunkende nytt interiør.

– Vi har lenge ønsket å fornye oss. Nå når vi har våre egne lokaler og kan tenke langsiktig, tør vi å satse.

– Hva betyr Ni Hao?

– Ni Hao betyr “ønsker deg vel”. Noe vi sier til hverandre når vi hilser. Det samme som å si god dag i Norge, forklarer Yee-Wai.

Restaurant Ni-Hao

Torshavn, John E. Paulsens gt 12b 

760 77 900

www.ni-hao.no


Åpningstider:

Søn, Tir-Tor kl 11-22

Fre, Lør kl 11-23

Mandager stengt

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet