Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Unngår slitasjeskader ved å stå

Annonse fra Rødsand Kontorspar

Denne gjengen kan hjelpe deg til å forbedre helsa. Med noe så enkelt som å komme seg på beina.

Skrivebord som kan heves og senkes blir stadig mer vanlig i kontorlandskap, og det er ikke uten grunn. I Norge er muskel- og skjelettplager den største enkeltårsaken til fravær fra jobben. Slike skader oppstår når kroppen over lenger tid utfører tunge oppgaver eller sitter stille i timevis. Enkle grep i arbeidshverdagen gir en meget positiv helsegevinst.

Med et enkelt trykk på knappen justeres bordet til riktig høyde.

Varier arbeidsstilling

Noe så enkelt som å endre arbeidsstilling er med på å redusere helseproblemene drastisk. Et hev- og senkbart skrivebord gjør det enkelt å variere stillingen. En mer ergonomisk riktig arbeidsstilling reduserer belastningen på både nakke, skuldre, rygg og armer, noe som igjen er med på å styrke hjertet.

- Nå kan jeg jobbe stående, og har muligheten til å variere arbeidsstillingen, forteller revisormedarbeider Anniken Ellingsen Aarstein hos Nordnorsk Revisjon AS.

Hun bruker hev- og senkbart skrivebord på jobben og merker en positiv forskjell fra tidligere.

- Det er absolutt noe jeg vil anbefale. Generelt er det bedre for kroppen, for man sitter alt for mye på jobb. Stillesitting er omtrent den nye folkesykdommen, sier Ellingsen Aarstein alvorlig, og legger til:

- Samtidig blir det lettere å bevege seg i kontorlandskapet, det blir helt enkelt en bedre flyt i arbeidshverdagen. 

Ketil er selv flittig bruker av hev- og senkbordet.

Fornyer hele arbeidsplassen

Selv om det er klare fordeler med å justere måten man arbeider på, så er det ikke alltid helt lett å bli overbevist uten å ha opplevd forskjellen selv.

- Mange som får hev- og senkbart skrivebord ser ikke verdien av det og bruker det ikke aktivt. Tar man det i bruk merker man fort at det er ei kort- og langsiktig investering i helsa, sier butikksjef Ketil Dragsten hos Rødsand Kontorspar i Svolvær.

Ei som har blitt overbevist er Inger Berger Rasmussen. Hun er leder for Familieenheten i Vågan Kommune og har satt seg som mål om at alle kontorplassene deres skal ha hev- og senkbare skrivebord.

Stillesitting er omtrent den nye folkesykdommen

Anniken Ellingsen Aarstein

- Først tenkte vi at det var for dyrt, men etter at vi gikk til anskaffelse av et par bord, av medisinske årsaker, så vi umiddelbart forskjell, forteller en entusiastisk Berger Rasumussen.

For på kort sikt gjorde tilpassingen av arbeidsplassen at ansatte som slet med blant annet skranglete rygg, fikk en helt annen hverdag og kunne være på jobb.

- Investeringen i disse pultene har absolutt ført til at vi har unngått sykemeldinger. På den måten tar vi vare på de ansatte, og i tillegg er det et langsiktig kostnadsbesparende innkjøp, oppsummerer hun fornøyd.

Inger sitter nesten ikke på jobb lenger.

Som å løpe maraton

Hvis det trengs en ekstra motivasjon for å teste ut variert arbeidsstilling har Dr John Buckley ved Universitetet i Chester et ess i ermet. I en pilotstudie har han funnet ut at man forbrenner 42 ekstra kalorier i timen om man arbeider stående. Om du på et år arbeider stående i tre-fire timer, fem dager i uken, vil den ekstra forbrenningen av kalorier tilsvare rundt fem-seks maraton.

- Haha, ja det fikk vi høre da vi kjøpte inn skrivebordene og det er jo en artig funfact. Men nå har jeg stått i to år, så jeg vet ikke om det er helt overførbart, ler Rasmussen.

Rødsand Kontorspar

Butikksjef

Ketil Dragsten

Telefon: 76 07 59 34

Mail: rodsand.post@kontorspar.no

Uteselger

Viviann Sødahl

Telefon: 48 99 10 11

Mail: viviann@kontorspar.no

Besøksadresse

Storgata 2, Vorsetøya

8300 Svolvær

Rødsand Kontorspar på Facebook

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet