Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fagkompetanse i 20 år

Annonse fra Intersport Leknes

Når man går inn dørene på Intersport på Leknes ser det ut som en helt vanlig sportsbutikk. Det er det også, men de har mer å by på.

Like innenfor dørene blir man møtt av fire staute typer ikledd noen av vinterens varmeste klær, men utstillingsdukkene kan ikke hjelpe deg med stort mer enn det. En hjelpende hånd fra en av de fire ansatte er derimot ikke langt unna. Og den hånden har vært der i over 20 år.

– Vi er en sportsbutikk med stor fagkompetanse. Jeg tror ikke det er mange som slår oss der. Det ligger ikke i min natur å si at vi er best eller størst, men vi håper jo at folk syns vi gjør ting bra, forteller daglig leder Thor Helge Jensen ydmykt.

Målet var hele tiden å lage en lokal profil.

Thor Helge Jensen

Sammen med butikksjef André Olsen har han vært en del av Intersport i alle butikkens leveår.

– Her har vi bygget opp en arbeidsplass som vi trives godt i, poengterer Thor Helge.

Er det noe du er ekstra stolt over gjennom disse årene?

– Det må være samarbeidet med klubbene. Jeg er utrolig stolt over at vi er sponsor og har et så godt samarbeid med flere hundre barn fordelt på sine respektive klubber, sier daglig leder Thor Helge med et stort smil, og legger til:

– Samtidig er det fantastisk å se på hvor mye arbeid som legges ned i de forskjellige klubbene. Dugnadsånden er imponerende. Tenk hvor mange timer som legges ned for at det for eksempel skal være alpinbakken i Stamsund. Og skiløype på Leknes. All honnør til foreldrene som stiller opp på fritiden for å være trenere, ledere og drive med annen dugnad for både fotball-, håndball-, turn- og skiklubbene sine. For det er masse arbeid som ligger bak!

Thor Helge har preparert en del ski i løpet av de siste 20 årene. Han har også kjørt smørekurs.

Spesialkunnskap

– Folk har begynt å gjøre seg klare til skisesongen nå, sier Thor Helge og viser vei inn til verkstedet på bakrommet.

I det kombinerte ski- og sykkelverkstedet er det litt trangt og rotete, men det er heldigvis ikke estetikken som har noe å si. Her har flerfoldige sykler og ski blitt fikset.

– Det har blitt noen timer her, forklarer Thor Helge, og peker på arbeidsbenken mens han finner fram et forkle og ei gassmaske.

Bortsett fra de tre første årene har Intersport på Leknes alltid vært der de er i dag.

Da arbeidet med å starte opp butikken tok til, ble det staket ut en klar kurs for hva Intersport på Leknes skulle være.

– Målet var hele tiden å lage en lokal profil. Vi er jo en butikk som må få det til å gå rundt. Men vi bidrar også lokalt, og har samarbeidsavtaler med de fleste klubbene på Vestvågøy, nikker han og løfter et par ski opp på arbeidsbenken.

– Sånn her har veldig mange sett meg, humrer han og tar på seg gassmasken for å vise hvordan han prepper ski.

Klar for julehandel

I butikken er det et jevnt sig av folk inn mot jul, men det er ikke noen tvil om at perioden på høsten rett før julehandelen er den roligste i året.

– Nå i høst har vi fått ominnredet og «freshet» opp butikken litt. Så for kundene blir det som en «ny» butikk, noe som selvsagt blir mest synlig for stamkundene.

Dagens stab består av André Olsen (bak til venstre), Thor Helge Jensen (bak til høyre), Øystein Angel Eriksen (foran til venstre) og Rina Synnøve Jakobsen (foran til høyre).

Som sportsbutikk gjennom 20 år har de skaffet seg et bilde av hvor mye og hvilke aktiviteter lokalbefolkningen driver med.

– Utviklingen har vært veldig positiv. Jeg syns lokalbefolkningen har blitt mye flinkere til å ta i bruk naturen i løpet av årene vi har vært her. Det at vi selger og har service på så mange sykler i løpet av en sesong er også noe store deler av lokalpublikum nyter godt av. I de senere år er det også artig å se hvor stort fokuset på EL-sykler, oppsummerer Thor Helge.

Holder dere det gående i 20 år til?

– Ja, sier han kontant og ler mens han teller høyt:

– Eller… 50, 60, 70. Jeg må jo regne på hvor gammel jeg er om 20 år. Vi holder på så lenge det er artig, vi har en bra butikk og kundene er fornøyde.

Intersport Leknes

Åpningstider:

Mandag-fredag09-17

Torsdag 09-19

Åpner klokka 07:00 på Black Friday

Lørdag 10-15

Adresse:

Lekneskroken 9a

8370 Leknes

Spesialiseringsområder:

Alpint/I bakken

Lagsport/Klubb

Sykkel

Fiske

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet