Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Vi har kjøpt drømmehuset

Annonse fra Botek AS

Helt nede ved vannkanten, bare meter fra ei lita strand, som en del av det nye boligområdet Breidablikk II, finner vi det nye huset til Sara og Johan Torgersen.

Her, på Leknes, har de funnet drømmeboligen, og ikke minst roen mellom skiftene på oljeplattform i Nordsjøen, hvor de begge jobber.

FORNØYD: Hverken Johan eller Sara angrer på at de flyttet nordover.

– Utsikten her er fantastisk. Det er som et nytt maleri hver dag, sier Sara, og ser ut av stuevinduene i andreetasjen. 

Vinduene gir panoramautsikt utover Buksnesfjorden, over til Gravdal og Skottinden. Herfra kan de oppleve nydelige solnedganger, friske vinder og spektakulært nordlys.

– Ja, og lysforholdene endrer seg hele tiden. Lysene i mørketiden er utrolig fine å se på, legger Johan til.

I vinduet har han en kikkert stående for å ta en nærmere titt på det yrende dyre- og fuglelivet og båtene ute på fjorden.

Hjemme igjen

Huset er ikke veldig langt unna der Sara vokste opp på Ramberg på Vestvågøy. Stedet som er litt mindre kjent enn navnebroren i vest. Etter 35 år på Stathelle i Bamble kommune i Telemark følte hun at tiden var inne for å dra hjem.

– Her på Leknes har jeg brødrene mine, mamma og pappa, i tillegg til mange tanter og onkler, forklarer hun.

Selv om Johan har flyttet enda mer rundt er begge to staute nordlendinger. Han har bodd både i Tromsø, Miami, Bodø og Stathelle, men er opprinnelig fra Senja. 

– Med en gang vi flyttet inn var det en sånn Wow-følelse hver gang man så ut vinduet. Jeg må si at jeg aldri har trivdes så godt noen plass som jeg gjør her. Det er et helt annet lynne på folk her nord. Akkurat som om det blir en helt annen kultur, sier Johan med et fornøyd smil.

Planlagt tilfeldighet

I utgangspunktet hadde begge to lyst til å bo i Nord-Norge, men det var ikke før en campingtur i 2014 at de fant ut det var nå eller aldri.

– På vei sørover etter å ha vært her spurte vi enkelt og greit hverandre «Hvorfor i all verden bor vi sørpå?». Så på veien bestemte vi oss for at det var i nord vi ville bo, humrer Johan og legger til:

– I oktober 2014 tok vi kontakt med Botek AS og reiste for å se etter tomter, og etter litt bestemte vi at det var nå eller aldri.

De har begge vært tett på hele prosessen, fra tomteplass, tegnebrett, utforming og bygging av huset. Hos Botek har de hatt en kontaktperson hele veien, som de kunne ta opp ting og diskutere med underveis i byggefasen.

– Botek har vært veldig bra å ha. De var hele tiden veldig medgjørlige og fine å samarbeide med. Selv om vi kunne være uenige i forskjellige ting, la de alt til rette for å nå våre ønsker, og vi ble alltid enige, skryter Johan og Sara.

Herskapelig og funksjonelt

Allerede på utsiden skiller huset seg ut fra de fleste andre. En stor dobbelgarasje, karakteristiske søyler, mange vinduer på forsiden og et gelender på verandaen i glass for ikke å ta noe fra utsikten.

– Vi kunne ikke tenkt oss noen andre enn Botek om vi skulle bygge på nytt. Vi har fått ordnet alt selv, og fått våre behov ivaretatt, sier de samstemte.

– Snekker Jim Sørensen er også noe av det bedre vi har hatt. Han har virkelig lagt sin flid i alt sammen, og sa aldri nei om vi lurte på noe, proklamerer Sara med et smil.

Dere har jo et litt spesielt hus med mange ting og spesielt utseende på utsiden.

– Ja, vi liker det litt herskapelig. Ikke så moderne og minimalistisk stil, nikker begge to samstemte.

Inne i huset mangler det ikke muligheter. Fra gangen har man tilgang til et stort gjestebad, og videre inn til ei stor og fin kjellerstue. Videre byr 1. etasjen på to gjesterom, et stort hobbyrom og et hendig grovkjøkken.

– Da vi planla huset hadde vi i bakhodet at vi ikke blir yngre, og har brukt materiale som ikke krever all verden med vedlikehold, forklarer Johan.

Botek AS

Botek AS ble grunnlagt i 1999 og har siden starten ferdigstilt nærmere 300 boenheter i Lofoten.

Botek har siden 2009 vært forhandler av Nordbohus i Lofoten.

Kontaktinfo:

Lekneskroken 9

8370 Leknes

Tel:+47 476 18 754

http://www.botekas.no

Værhardt

Å flytte fra Sør-Norge hvor de bodde i skogen med europavei på begge sider av huset har ikke vært noe problem. 

– Her er det åpent, stille, rolig og man får liksom så mye plass. Det er noe helt annet, sier Johan, før Sara legger til:

– Vi savner ikke en eneste dag å bo sørafor.

Med huset rett i havgapet kan det bli ganske værhardt når høst- og vinterstormene slår innover land, uten at det virker å bekymre de to nevneverdig.

– Njæ, det kan være litt småramling i huset når sydvesten er sterk, men det er jo bygget for å tåle vær og vind. Samtidig er det jo like fascinerende med storm som med finvær, humrer Johan, som har vært borti langt kraftigere vind enn man får på Leknes:

– Ute i Nordsjøen har jeg vært borti vindstyrke på over 100 knop (over 50 m/s), så vind er vi vant til, ler han.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet