Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lofotens neste tømrer? Se her!

Annonse fra Tre Team Entreprenør AS

Lofoten frister med varierte, utfordrende og spennende arbeidsoppgaver - i fantastiske naturomgivelser.

Tre Team Entreprenør AS i Svolvær har et økende antall oppdrag og er derfor på jakt etter flere erfarne tømrere.

– Vi er ute etter minst tre fagfolk, og ytterligere et par til om det blir aktuelt. Målet er å få tak i noen som kan jobbe selvstendig og gå rett inn i arbeid hos oss, sier daglig leder hos Tre Team Entreprenør AS, Raymond Larsen.

Han er klar på at bedriften hele tiden skal ha en produksjon, hvor det alltid skal være kvalitet. I nærområdet vokser ikke tømrere med fagbrev på trær, og derfor håper Raymond at de kan friste folk til å komme flyttende.

– Primært er vi ute etter folk som har fagbrev, forteller han, og legger til at lang erfaring kan kompensere for dette.

Variert arbeidshverdag

En av tingene som er viktig for å få folk til å trives er fokuset på at arbeiderne i minst mulig grad skal jobbe overtid.

Gjengen i Tre Team.

– For tilflyttere er det ikke noe problem å ta med familien hit, smiler Raymond, og utdyper:

– Da venter en variert arbeidshverdag. Vi legger gode langsiktige planer for å få så lite overtid som mulig. Det er fordi vi ønsker at arbeiderne skal ha muligheten til familietid eller fritid på ettermiddagen, konstaterer han.

Historisk sus

Tre Team Entreprenør AS ble etablert tilbake i 1973, da under navnet Kjell Kristiansen AS. Den gang holdt de til i Kabelvåg, før dem, som første industribygg, flyttet til Osan i Svolvær. Etter det har Osan eksplodert som industriområde og hatt en enorm vekst.

Industri i vakre omgivelser.

Bransjen i Vågan har på mange måter fått sin opplæring hos Tre Team Entreprenør AS

Karl-Ove Larsen

– Bedriften har siden oppstarten opplevd stor utvikling. Vi har stadig ekspandert og flyttet til større lokaler, før vi nå har fått dette flotte lagerlokalet i Osan, rett over veien fra der vi var først, forteller en engasjert Karl-Ove Larsen.

Han er byggmester, eier og var en av de tre av det opprinnelige teamet i Tre Team Entreprenør AS. Og er det en som vet hva bedriften handler om så er det han.

Sving på saga: Jan Erik Paulsen er en av de mest rutinerte hos Tre Team.

– Gjennom historien har det vært veldig mange innom bedriften, og vi har vært flinke til å ta inn lærlinger. Flere av dem er kjente navn lokalt, både innen håndverkeryrker og på andre områder. Bransjen i Vågan fått sin opplæring hos Tre Team Entreprenør AS, sier Karl-Ove, og er tydelig stolt over hva de har fått til.

Lite fravær og høyt tempo

En av de mest rutinerte tømreren Tre Team Entreprenør AS har for øyeblikket er Jan Erik Paulsen. Er det noen i felten som vet hvilke kvaliteter som trengs, ut over å være faglig flink, så er det han.

– Jeg må vel si at jeg har hatt lite fravær. Det er en god og viktig egenskap å ha. I tillegg er det viktig å holde tempoet oppe, sier Jan Erik, mens han – på sedvanlig vis, holder tempoet oppe mellom måling, kapping og snekring.

Tempo og nøyaktighet er viktige egenskaper for en tømrer.

Akkurat nå holder han og lærlingen Ingrid Rothli på med renovering av den gamle presteboligen ved kirkegården i Svolvær.

Ingrid Rothli ble inspirert av faren og har tatt et utradisjonelt karrierevalg. Nå er hun lærling hos Tre Team.

– Det som er så fint med jobben er at det vises i lang tid når vi er ferdig. Da står det et hus eller ei bygning der når vi drar, forklarer han, som siden 1984 har vært med på å sette sine spor rundt omkring i kommunen.

Stor frihet

En av drivkreftene til å arbeide så lenge i samme jobben er den store friheten.

– Det er noe med friheten man har ved å jobbe ute i all slags vær. Jeg er ikke egnet til å flytte rundt på papir. Når man arbeider ute og er i aktivitet så får tanken vandre litt på en helt egen måte, og det er veldig flott, avslutter han med et smil.

Er du interessert? Ikke nøl med å ring eller send mail til:

Raymond Larsen - daglig leder

E-post: RL@treteam.no

Telefon: 92450383

(Se ønskede kvalifikasjoner lenger ned)

Osan: Industriområdet i Osan har hatt en voldsom utvikling siden 80-tallet. Tre Teams ny lokaler i midten på denne siden av hovedveien.

Ønskede kvalifikasjoner:

- Fagbrev, lang erfaring kan kompensere for dette.

- Erfaring fra utvendige og innvendige arbeider, nybygg og rehabilitering.

- Kunne lese tekniske tegninger.

- Kommunisere godt skriftlig og muntlig på norsk.

- Minimum 2-3 års erfaring som tømrer i Norge.

- Må være allsidig innen tømrerfaget.

Personlige egenskaper:

- Må kunne jobbe både selvstendig og samtidig være god i team.

- Fleksibel og løsningsorientert.

- Positiv og omstillingsdyktig.

- Positiv bidragsyter til godt arbeidsmiljø.

Vi tilbyr:

- Konkurransedyktig lønn og betingelser basert på kompetanse og kvalifikasjoner.

- Variert, spennende og utfordrende arbeidsdag.

- Godt arbeidsmiljø med hyggelige kolleger.

- Gode pensjons- og forsikringsordninger.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet