Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå får du kjøpt billetter til LINK

Annonse fra Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest

Lofoten Internasjonale Kammermusikkfestival (LINK) er årets klassiske begivenhet i Lofoten, og nå får du kjøpt billetter.

Arve Tellefsen kommer tilbake til Lofoten.

Over ei uke i juli arrangeres festivalen som har blitt et samlingspunkt for klassiskentusiaster fra hele Norge og verden. På programmet står flere internasjonalt store navn klare til å gi publikum en fortryllende opplevelse.

– For første gang har vi fått Arve Tellefsen og Leif Ove Andsnes samtidig i programmet, smiler en tydelig stolt daglig leder, Knut Kirkesæther, som kjapt påpeker at flere stjerner kommer til Lofoten:

– I tillegg kommer Finlands “Leif Ove Andsnes”, pianisten Olli Mustonen, verdens beste hornist Radovan Vlatković, en fantastisk strykekvartet fra Frankrike og selvfølgelig kjente navn som Engegårdkvartetten og Marianne Beate Kielland.

Et av høydepunktene vil være når Ketil Bjørnstad skal ha premiere på sitt nye verk - Lofotoratoriet.

Programmene vi har på festivalen kommer aldri til å spilt igjen noe sted, på samme måte, med de samme artistene.

Knut Kirkesæther

Leif Ove Andsnes er en av Norges mest kjente pianister.

Vakre omgivelser

Noe av sjarmen med LINK er at festivalen er spredt utover hele Lofoten. I år fra Svolvær i øst til Ramberg i vest, med hovedbase i Henningsvær. For dem som ikke er spesielt interessert er Knut rask med å trekke frem noen høydepunkter for alle og enhver.

– For dem som ikke har vært så mye på konsertene våre er jo åpningskonserten på Meieriet Kultursenter på Leknes en fest, forteller Kirkesæther med stor entusiasme.

Og det er i tillegg knyttet store forventninger til frokostkonserten (som nevnt i videoen over) på Lysstøperiet i Henningsvær med Arve Tellefsen, som fikk Hedersprisen under årets Spellemann, og Knut Erik Sundquist.

Publikum kan glede seg til å høre Marianne Beate Kielland igjen.

Unikt program

Historisk sett er det likevel avslutningskonserten som er den mest populære. Den markerer slutten på ei uke med vakre toner og et helt unikt program.

– Alle artistene opptrer flere ganger gjennom festivalen, og i forskjellig konstellasjoner. Det blir aldri det samme oppsettet, noe som gjør programmet vårt helt unikt, forklarer han.

Gode venner

På samme måte som LINK skaper en aktivitet som gir noe tilbake til lokalsamfunnet, gir lokalsamfunnet tilbake til dem. Mellom 30 og 40 frivillige står på fra år til år, slik at festivalen kan gå av stabelen. 

– Det er en veldig god gjeng som gjør dette mulig, skryter Kirkesæther, som også er begeistret for sitt trofaste publikum.

I 2014 ble LINKs venneforening etablert, og allerede i fjor økte medlemantallet fra 30 til 60 personer. Disse får noen fordeler og reiser på utenlandsreiser sammen. 

– Vi har vært 10-15 stykker med på turene. Da har vi lagt opp til et litt faglig program i europeiske kulturbyer. I dag søker mange opplevelser, og da reiser man gjerne langt for å finne dem, avslutter Kirkesæther.

LINK-sjef Knut Kirkesæther er svært fornøyd med årets program.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet