Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Styrket stab med tydelig råd:

Involver megler tidlig i prosessen

Annonse fra Eiendomsmegler1

Eiendomsmegler1 doblet meglerstyrken i Lofoten gjennom fjoråret. Håpet er at de som skal selge eiendom involverer megler på et tidligere tidspunkt.

– På den måten får vi tatt en gjennomgang av alle relevante forhold, og kan gi råd til selger. Det lønner seg, det sier Fredrik Bakkejord, som etter tre år som eiendomsmegler i Lofoten kan vise til konkrete eksempler på at det lønner seg for selgere av fast eiendom å involvere megler tidlig i prosessen.

Mer rådgivere

– Det er ikke bestandig det lar seg gjøre å være ute i god tid. Men de som er i en tankeprosess og vurderer å selge huset – om så på starten av neste år – må gjerne ta kontakt med oss allerede nå. I mange tilfeller oppdager vi i løpet av den første gjennomgangen forhold som må ordnes før et salg. I andre tilfeller kan det være at vi råder selger til å iverksette tiltak for å oppnå større økonomiske gevinst, sier daglig leder hos Eiendomsmegler1 i Lofoten, Fredrik Bakkejord. 

Som leder for Eiendomsmegler1-teamet i Lofoten, deler han kontortiden sin mellom Sparebank1-lokalene på Leknes og i Svolvær.

– Mange tenker på eiendomsmegleren som en selger. Faktum er at vi fungerer som rådgivere mesteparten av tiden. Selve salget blir mer som oppløpet å regne, legger Bakkejord til. 

Daglig leder hos Eiendomsmegler1 i Lofoten, Fredrik Bakkejord.

«Tid er penger»

Mange av rådene og innspillene en eiendomsmegler kan gi, må nødvendigvis gis i god tid hvis de skal ha noen verdi. Ett slikt eksempel, som gir innhold til uttrykket «tid er penger»:

Case: Du skal selge et hus som du ikke har bodd i selv.

Obs! Selger du en eiendom som du selv ikke har bebodd de siste 12 månedene, innberettes salgssummen som skattbar inntekt.

Mulighet: Bor du i huset det siste året før et salg, sitter du igjen med hele salgssummen, uten fratrekk av skatt.

Verdi: Ved en salgssum på to millioner kroner, utgjør denne forskjellen hele 500.000 kroner (25 prosent). 

– Har du mulighet til å «bo borte» i 12 måneder, vil du i et slikt tilfelle tjene ca. 1.370 kroner pr natt; en mulighet de aller, aller fleste griper begjærlig hvis de blir gjort oppmerksomme på den. Ei forutsetning er at du har mulighet til å endre hjemsted for en periode. Min erfaring er at de fleste vil strekke seg langt for å realisere en slik gevinst, sier Fredrik Bakkejord.

Andre tilfeller hvor eiendomsmegler gir praktiske, økonomiske råd til selgere, kan være idet megleren ser muligheter for fradeling av tomter og seksjonering av boenheter.

– I enkelte tilfeller kan verdien på eiendommen økes betraktelig ved å gjennomføre små, lønnsomme tiltak. Men selv om tiltakene framstår som små og enkle, kan de ta tid å få utført, påminner eiendomsmeglersjefen.

Lokale ressurser

Idet Eiendomsmegler1 går i gang med et oppdrag, er det flere enn meglerne som settes i sving.

Inger-Lise Teigstad er saksbehandler med mange års erfaring, og en viktig ressurs gjennom hele prosessen. Før prospektene sendes ut i markedet, med potensielle kjøpere som målgruppe, er de gjennomgått av én av advokatene Stig E. Mortensen eller Arve Haakstad ved Advokathuset Lofoten. De er sidestilte faglige ledere for Eiendomsmegler 1 i Lofoten.

– Å ha advokater med lokalkunnskap ser vi på som en stor styrke. Alle som er involvert i et eiendomssalg gjennom Eiendomsmegler1, bor og virker i Lofoten. Det er kun oppgjøret som foretas utenfor Lofoten – ved oppgjørsavdelingen i Tromsø, slår Fredrik Bakkejord fast. 

Hjemflyttere

I likhet med de to siste tilskuddene i meglerteamet, eiendomsmeglerfullmektig Kimmy Kristoffersen og eiendomsmeglerfullmektig Kristian Augustinussen, har Fredrik Bakkejord flyttet hjem til Lofoten for å jobbe i Eiendomsmegler1. Selv fikk han med seg seks år som megler i Trondheim før han flyttet hjem til Leknes i 2013.

Trine Lockert er den mest erfarne megleren i Lofoten.

Etter at Sture Andersen sluttet som daglig leder for Eiendomsmegler1 i Lofoten og begynte som rådgiver i Sparebank1 Nord-Norge i Svolvær, er den fjerde megleren i teamet, Trine Lockert, å regne som nestoren i eiendomsbransjen lokalt.

– Trine er den av eiendomsmeglerne i Lofoten med lengst erfaring, og fungerer som en kontinuitetsbærer for oss, sier Fredrik Bakkejord.

Vet du hva du egentlig eier?

Tro det eller ei, men i Lofoten oppstår det stadig situasjoner hvor selgere av fast eiendom opplever at de ikke eier det de skal selge…

I disse tilfellene er det avvik mellom det noen bruker som sitt eget, og det som er registrert hos myndighetene.

– Det er faktisk en klassiker her i Lofoten. Vi kaller fenomenet «garasje på naboens grunn». Et soleklart eksempel på noe som MÅ ordnes før salg.

Veirett, eller rettere sagt mangel på veirett, er et annet forhold som kommer overraskende og upassende på selger.

– Det sier seg selv at det er en stor fordel at disse tingene avdekkes tidlig i prosessen, enkelt og greit fordi det kan ta tid å rydde opp i. Jeg bruker å si det: Jo tidligere de som skal selge tar kontakt med oss, jo bedre tid får vi, og desto bedre jobb får vi gjort, sier Fredrik Bakkejord. 

Tekst: Aidem

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet