Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Monica er på jakt etter ny medarbeider

Annonse fra Rødsand Libris Leknes

For første gang på 15 år skal Rødsand Libris Leknes ansette en ny medarbeider i fulltidsstilling.

Butikksjef Monica Olsen ser spent ut når hun forteller at de er på jakt etter en ny ansatt. Vanligvis er det snakk om deltidsstillinger når det gjøres utskiftninger her. Ikke siden 2002 har butikken utlyst ei heltidsstilling.

– Det er ikke ofte vi går ut med 100%-stillinger her, så det er jo en litt uvanlig situasjon, smiler Monica.

P.J. Rødsand AS

P. J. Rødsand AS er med i 2 kjeder og har 4 avdelinger i Lofoten.

Rødsand Kontorspar

Rødsand Libris Leknes

Rødsand Libris Svolvær

LEX

Denne gang er det annerledes, for når Heidi skal gå av med pensjon til høsten må det nye krefter inn på heltid. En selger som skal gå inn i staben på fem, hvor to er deltidsansatte.

SØKNADSFRIST: FREDAG 19. MAI:

Spørsmål kan rettes til butikksjef

Monica Olsen - 760 75 938/48 03 66 55

e-post: rodsand.leknes@libris.no

Sosial arbeidsdag

Rødsand Libris Leknes er ei solid og stabil avdeling hos P.J. Rødsand AS og en plass de ansatte virkelig trives. I butikkyrket handler det om å yte den ekstra servicen til kunden.

- Oppgavene hos oss går i betjening av kunder og varer. Noe av det beste med jobben er at det er så sosialt. Her treffer man mye folk, og så jobber man med mange spennende varer, sier Monica, og legger til:

- Etter 17 år i jobben gleder jeg meg enda hver dag til å gå på jobb, fordi det er artig.

Dagens Rødsand Libris-stab (f.v): Butikksjef Monica Olsen, Victoria Stenbakk, Dina Olavsen, Heidi Nilsen og Iren Andersen.

Serviceinnstilt person

På jakt etter sin nye medarbeider er det flere kvaliteter Monica ser etter, samtidig legges det til rette for en litt myk overgang til jobben med nødvendig opplæring.

- Jeg ser etter en serviceinnstilt person som jeg skal kunne stole 100% på. En god selger og kundebehandler. En tvers gjennom serviceperson, forklarer hun med et smil.

Bedriftsmarkedet er viktig

Rødsand Libris forbindes i hovedsak med bøker, men rekvisita-delen er svært viktig for butikken. Bedriftsmarkedet er veldig viktig og har stort potensial.

- Når folk tenker på Rødsand Libris så tenker de for det meste på bøker, men vi er så mye mer enn det. Vi fører også kontorrekvisita, spill, kart og sjøkart og hobbyting, forklarer hun, og ser utover butikklokalet.

Som en del av P.J. Rødsand AS har Rødsand Libris Leknes mye samarbeid med de andre avdelingene, spesielt Rødsand Kontorspar og Rødsand Libris Svolvær, slik at de kan levere det meste av hva bedrifter trenger.

Gjennom året er trykket fra kundene litt sesongbasert, samtidig som det egentlig går i ett med sommersalg, skolestart og jul. Ispedd mai-salg, mammut-salg og kampanjer på både bøker og rekvisita.

- Så det er jo egentlig full peising hele tiden, ler Monica.

SØKNADSFRIST: FREDAG 19. MAI:

Spørsmål kan rettes til butikksjef

Monica Olsen - 760 75 938/48 03 66 55

e-post: rodsand.leknes@libris.no

Tiltredelse september 2017

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet