Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Sterke farger er fint nå som det er vår

Annonse fra LEX Lofoten AS

Jamina fra Tiger of Sweden har besøkt LEX Lofoten og forteller om årets trender.

LEX Lofoten

Besøksadresse:

Torget 15

8300 Svolvær

Åpningstider:

Mandag - Lørdag

09.00 - 22.00

Her finner du merker som:

Soaked in luxury

By Malene Birger

Tiger of Sweden

InWear

Jofama

Riccovero

Fiveunits

Ved torget i Svolvær har LEX Lofoten gjort seg klar til våren og har fylt hyllene med årets sommermoter.

Nå har de også hatt besøk av Jamina Iversen fra Tiger of Sweden, som er her for å vise fram kolleksjonen ut året. Hun har jobbet som selger for det svenske klesmerket i syv år og har stålkontroll på hva som rører seg i motebransjen. 

Se Jamina fortelle om årets trender i videoen over.

– Jamina er superdyktig og har virkelig peiling, skryter butikksjef Sonia Dina Rødsand, og legger til:

– Og jeg kan ikke understreke viktigheten av at leverandøren faktisk er rundt omkring å besøker butikkene de leverer til. Det er viktig for relasjonen vår, som deres kunde og viktig for at vi skal lever til våre kunder.

Klare trender

– De typiske trendene er skarpe farger. Det er veldig mye i motebildet nå. Og så er den sie kjolen, som vi kan bruke med flate sko, veldig tilbake, forteller butikksjef Sonia engasjert.

Klesbutikken har nå tatt inn veldig mange kjoler som gjør seg godt, både til konfirmasjon, 17. mai og sommerbryllupene.

– Vi har noe for enhver smak og i alle prisklasser, understreker hun.

Med et bredt utvalg av klær får du kjøpt hele antrekket hos LEX Lofoten. Alt fra glam og glitter, til hverdag og jobb.

Trendy: Butikksjef Sonia Dina og Jamina fra Tiger of Sweden har god oversikt over motebildet.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet