Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Brennhett billettsalg

Annonse fra Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest

Med store artister på festivalplakaten var forventningene store da billettene ble sluppet midt i februar. Opptelling midt i mai viser at det ikke var ubegrunnet.

Lofoten Internasjonale Kammermusikkfestival (LINK) går av stabelen mellom 10. og 16. juli, og med folkekjære artister som Arve Tellefsen og Leif Ove Andsnes på plakaten har publikum naturligvis latt seg rive med allerede.

Se Leif Ove Andsnes’ hilsen øverst i saken.

Knut Kirkesæther kan melde om stor interesse for Lofoten Internasjonale Kammermusikkfestival.

– Den første konserten ble utsolgt allerede samme dag! I løpet av en måned var veldig mange billetter solgt, to nye utsolgte konserter og alle festivalpassene. Det var litt overveldende, forteller daglig leder, Knut Kirkesæther, strålende fornøyd.

Siden har billettsalget fortsatt jevnt og trutt. Det er under 20 billetter igjen til åpningskonserten, og lørdagskonserten i Henningsvær kirke er nesten full.

– Vi har aldri opplevd maken til interesse. Så det er stort for oss. Det virker som om vi har fått tillit både i det lokale, nasjonale og internasjonale markedet nå. Folk kommer tilbake år etter år, fordi de stoler på at vi leverer, konstaterer Knut fornøyd.

Disse konsertene er utsolgt:

13.07 kl. 22.00 Valberg kirke

14.07 kl. 13.00 Kaviarfabrikken

15.07 kl. 09.00 Frokostkonsert

Disse konsertene er nesten utsolgt:

10.07 kl. 19.00 Åpningskonsert Meieriet Kultursenter, Leknes

15.07 kl. 13.00 Andsnes med flere i Henningsvær kirke

Skaff deg full oversikt over programmet her

Mange høydepunkter

Totalt har festivalen 15 konserter, samt ti foredrag og konsertintroduksjoner.  Det betyr at det fortsatt er mange høydepunkter å se fram til.

Folkekjære Arve Tellefsen er svært populær blant festivalgjengerne.

– Vi har litt problemer med å snakke om høydepunkter, fordi vi legger opp til at hver eneste konsert skal være et høydepunkt. Men det er jo verdt å merke seg særlig finalekonserten hvor Leif Ove Andsnes og Arve Tellefsen er med, sier Knut med stort engasjement i stemmen, og fortsetter:

– Ketil Bjørnstad: Lofotoratoriet har urframførelse i Lofotkatedralen på lørdag, noe som blir veldig bra. Og så er det en veldig hyggelig konsert i Lofoten kulturhus senere på kvelden. Så det er nok av godbiter å få med seg.

Skaff deg full oversikt over programmet her

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet