Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bygger nye arbeidsplasser

Annonse fra Byggmakker AS

Byggmakker har kommet i gang med byggingen av sin nye butikk på Leknes.

Byggevarekjeden har hatt planer om å åpne en ny butikk på Leknes siden 2014, etter noen utfordringer ser de nå fram til å åpne 1. mars 2018 på Leknessletta.

– Vi har hatt god dialog med kommunen hele veien. De har vært veldig positive til våre planer på Leknessletta og lagt til rette for vår etablering, forteller regionleder i Byggmakker, Frank Vikjord.

Tidligere har Byggmakker hatt utsalg på Leknes, men denne butikken gikk over i en ny kjede i 2014. Fra før har Byggmakker ei avdeling i Svolvær som går veldig godt, og naturlig utvikling tilsa nå en ny butikk på Leknes.

Slik blir fasaden mot nord-vest.

Leter lokalt etter ansatte

For å drive butikken er planen å finne dyktige selgere med lokal forankring.

– Vi er ute etter så mange som 10 ansatte. Og alle disse skal vi ansette lokalt, fastslår daglig leder hos Byggmakker i Svolvær, Pål Berg.

For at kundene skal få et best mulig tilbud kommer butikkene på Leknes og i Svolvær til å ha nærkontakt med hensyn til logistikk, løsninger og proffsalg.

– Vi satser på høy servicegrad, et flott anlegg, tilpasset sortiment og gode logistikkløsninger, forklarer Vikjord engasjert.

Toppmoderne

Når det settes opp ny butikk spares det ikke på noe. Det nye anlegget blir toppmoderne med ca. 2800 m² byggevarer i tillegg til et stort uteområde.

– Vi kommer til å lage et drive-in anlegg slik at man kan kjøre inn å få varene lastet på inne i varmen. Det er veldig kjekt både for kundene og de ansatte. Det er ikke særlig koselig å stå ute i all slags vær å måle trelast, sier Pål Berg fornøyd.

Pål Berg ved Byggmakker i Svolvær.

Drive-in er ei løsning Byggmakker har fått veldig bra respons på i Bodø, Fauske og nå i Svolvær.

– Jeg tror vi blir godt tatt imot av befolkningen på Vestvågøy. Vi skal gjøre vårt ytterste for at opplevelsen blir god, smiler Berg, og fortsetter:

– Vi har en del kunder fra Vestvågøy, og har allerede fått en del henvendelser fra folk som lurer på når vi starter opp på Leknes.

– Leknessletta er et kraftsenter

Med bedre trafikkavvikling mot Idrettsgata med rundkjøring på E10 og ny vei inn på sletta, blir området enda bedre egnet for handel- og industrivirksomhet.

– Leknessletta går over til å bli et kraftsenter for industri og handel. Nye veier bygges inn i feltet og nye butikker kommer til, fastslår Vikjord.

For det er ingen tvil om at Leknes er et utmerket sted å fortsette utviklingen. Byggevarer er en plasskrevende næring, og dette området er i så måte perfekt. Regionlederen gleder seg veldig til å komme i gang midt i Lofoten.

– Det er veldig hyggelig for oss å komme til Leknes, og ikke minst det å komme inn i et allerede godt etablert handelsområde. Det vil hjelpe oss i startfasen og forhåpentligvis vil vi kunne tilføre området et positivt bidrag.

Byggmakker på Leknes skal bygges ved siden av Elkjøp.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet