Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nabolagets tøffeste typer

Annonse fra Botek AS

Dette er håndtverkerne som bygger drømmehuset ditt.

Et par steinkast fra havet på Leknes' beste vestkant er det stor byggeaktivitet. Her settes det nye nabolaget Bredablikk II opp, og hovedaktøren bak dette boligfeltet er Botek AS. Langs de nye veiene kan man høre at det jobbes med sag og spiker.

En konsentrert Kenneth har kontroll på saga.

Her ferdigstiller Jim Sørensen, Kenneth Abrahamsen og Tom-Arne Hansen sitt fjerde hus i dette nabolaget. Kenneth prøver å sette ord på hva som er gøy med å være snekker.

– Det beste med jobben er vel å slippe å sitte inne på et kontor. Her får man brukt nævvan og det er veldig godt. Ettersom vi gjør hele jobben med huset fra start til slutt er arbeidet veldig variert. Huset utvikler seg, og dermed lager vi nye oppgaver til oss selv, sier Kenneth fornøyd, før han ler og sier:

– Men jeg skal være den første til å innrømme at det ikke er fantastisk gøy å jobbe ute i skletta og kaldt vær.

– Et monument

At arbeidet er variert er nok en viktig årsak til at dette er et arbeid for livet. Jim har vært snekker siden han var 16 år, uten at han føler det har blitt kjedelig.

- Jeg er 53 år nå, og her blir jeg. Med snekkerfaget er det alltid utfordringer. Å bygge noe som folk skal bo i, forhåpentligvis, over lang tid er artig. Huset blir som et monument, det er en spesiell følelse når det er ferdig, forteller han, og smiler før han fortsetter:

- Og å ha lærlinger er gøy. Det at de mestrer arbeidet og tar fagbrevet gir meg veldig mye.

Kenneth, Jim og Tom-Arne sitt siste monumentet i samlingen.

Stort behov for bolig

En rivende utvikling i boligmarkedet i Lofoten har ført til store behov for nye hus. Botek AS bygger boliger og utvikler boligområder i Lofoten, og har siden 1999 ferdigstilt nærmere 300 boenheter i Lofoten.

For øyeblikket er det stor aktivitet i områdene Breidablikk og Valsetveien. Med seg på laget har Botek en kvalitetsgjeng med åtte snekkerlag. Disse er med helt fra grunnmuren skal støpes og til kundene overtar huset.

– De er veldig ansvarsfull og har full kontroll på prosjektene de bygger. De fleste har vært med fra starten, og noen nye er kommet til. Det er ingen tvil om at snekkerne er våre beste ambassadører, skryter daglig leder i Botek AS, Maryon Pedersen.

- Når vi planlegger husbyggingen så har vi et oppstartsmøte hvor vi sitter ned med kunden og alle arbeiderne på huset. Her planlegges det nøye hvordan progresjonen skal være og hva som skal gjøres for at de skal få huset de ønsker seg, forteller Kenneth med stor innlevelse.

På det tidspunktet har kunden allerede en klar avtale med Botek på hvordan ting skal være. Da er det tømrerne som gjør jobben helt fra grunnmur til ferdig produkt. Hvor lang tid det tar å ferdigstille et hus varierer ut fra størrelsen på huset.

- Det huset vi holder på med her er beregnet å ta et halvt år. Enkelte mindre boliger kan ta ned mot tre måneder. Størrelse og fasong er avgjørende for hvor lang tid det tar. I tillegg hender det at vi jobber på flere hus samtidig, forklarer Kenneth mens han fortsetter å jobbe.

Jim har fokus på detaljene.

Samarbeidet har vært fruktbart helt siden Botek startet opp i 1999. 

- Jeg ville ikke hatt noen andre å jobbe med enn dem. Viktigst er det at med Botek har det aldri vært noe tøv, og det kommer til å fortsette så lenge de har oppdrag å gi, sier Jim med et fornøyd smil. 

Snekkerne jobber hver dag i all slags vær for å få byggene ferdig i rett tid. I tillegg har de et tett samarbeid med både elektrikere og rørleggere. Husbygging er et stort samarbeid. Og kundene har selvsagt mulighet til å observere underveis.

– Er det noe som skal endres får vi det gjort. Det skulle bare mangle at kunden får komme å se på ting. Det er jo snakk om mye penger, gjerne den dyreste investeringen man gjør. Da må det gjøres skikkelig, avslutter Jim.

Botek AS - snekkerlag

Jim Sørensen

Kenneth Abrahamsen

Tom-Arne Hansen


Jøran Jørgensen


Sindre Larsen


Knut-Jarle Jørgensen

Eirik Nyborg


Svein Anton Finstad


Johnny Strømnes

Kristian F. Olsen

Bjørvin A. Justad


Fredrik Karlsen

Joakim Ellingsen

Kontaktinfo:

Lekneskroken 9

8370 Leknes

Tel:+47 476 18 754

http://www.botekas.no

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet