Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et nytt friskt pust i Stamsund

Annonse fra Live Lofoten AS

I idylliske omgivelser nede ved havet ligger den velkjente Skjærbrygga i Stamsund.

Den store koselige brygga ble bygget i 1845 og har siden den gang gått fra å ta inn store mengder fisk til å huse turister og lokale tilreisende.

Live Lofoten

Skjæret 2

8340 Stamsund

For bordbestilling: 

76 05 46 00

Live Lofoten på Facebook

Nå er det like før de nye eierne Ronny og Aiste Østrem er klare til å la brygga ta imot besøk igjen. Den 23. juni skal dørene til Live Lofoten (Skjærbrygga) åpne.

– Jeg har lett etter et slikt prosjekt en stund nå. Det er ikke mindre motiverende å gjøre det når Aiste ville til Lofoten, da kan vi gjøre dette som ektepar. Dette er det vi kan, og det vi vil gjøre, forteller en engasjert Ronny, som kommer fra storsuksessen Kirkenes Snowhotel. 

– Det er ikke dermed sagt at vi har en ferdig oppskrift på suksess, men jeg tror vi har en ballast med oss når vi kommer som ikke andre har hatt før. Vi skal i hvert fall bevise det overfor gjestene våre.

Variert servering

Når de første gjestene kommer skal det i første omgang være fire serveringssteder å teste. Det første man vil se er grillbaren ute på kaia.

– Her skal det være glass rundt hele, nye utemøbler med sofa, benker og markiser over. Vi skal legge til rette for uteservering uansett vær, så lenge folk ikke fryser, sier Ronny, og peker rundt på området for å vise hvordan det blir.

Grillbaren vil blant annet ha hvalbiff og fiskeburger på sommeren. Fra uteserveringen er det to innganger, den ene går inn i puben.

Uteområdet til venstre vil få glassvegger. Det skal være mulig å sitte ute i le uansett vindretning.

– Året rundt skal puben være hjertet i brygga. Når vi stenger restaurantene for kvelden vil det være åpent her. Og her har man muligheten til å få seg litt enkel pubmat, forklarer Ronny.

Hovedrestauranten skal foreløpig se ut som den har gjort tidligere. Her vil det bli servert god gammel husmannskost i form av en dagens, ukens og månedens rett.

– Det blir store porsjoner med potet til, samt barnemeny og dessert, smiler han.

Litt lenger inn i det ærverdige lokalet finner vi et litt mer intimt og koselig rom, her skal à la carte restauranten være. 

Live Lofoten skal gi et komplett tilbud til turister.

Aktiviteter til sjøs

Når ting har satt seg litt etter åpningen kommer Ronny og Aiste for fullt til å rette fokus mot aktivitetene Live Lofoten skal tilby. 

– Uten å avsløre for mye så kan jeg si at vi skal ha mange aktiviteter på sjøen. Vi vil tilby safarier av alle varianter. Gjestene skal få enestående opplevelser, sier han selvsikkert.

Tilbudet om sjøsprøyt er det som virkelig skal lokke folk til Stamsund. Per nå er én rib på plass, og klar for å sette fart. 

– Det blir safari i alle varianter. Og så ønsker vi å skape en type ribsafari som ingen i Lofoten har hatt før, sier Ronny og ser utover havet.

Live Lofoten vil utvikle en unik rib-opplevelse. En båt er allerede på plass.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet