Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Elektrisk 80-årsjubileum

Annonse fra Fr. Wangsvik

I Kong Øysteins gate startet Fridtjof Wangsvik det som skulle bli et av Svolværs flaggskip innen el-faget.

Siden 30-tallet har Fr. Wangsvik holdt det gående. Og i løpet av denne tiden har de vokst fra å være et ettmannforetak til å bli en stor el-bedrift med over 30 ansatte. Navnet har nærmest blitt et synonym til elektriker.

- Når folk tenker på elektrikere, så tenker veldig mange automatisk Wangsvik, sier daglig leder Arvid Strand.

I forbindelse med 80 års-jubileet har han invitert til en lunsjprat med de som vet mest om bedriften.

Fridtjoft Wangsvik - mannen som grunnlag Fr. Wangsvik AS.

Kaffeslabberas

Rundt kantinebordet hos Fr. Wangsvik i Osan Næringspark har flere mannsaldre med elektrikererfaring akkurat slått seg ned. Når ei av de mest velkjente håndverksbedriftene i Svolvær skal feire 80-årsjubileum er det mye historie å ta fra. Tidligere daglig leder Alf Per Johansen, flankert av Ingar Selstad, Edmund Wangsvik og Arvid Strand. Til sammen har gjengen jobbet 168 år i Fr. Wangsvik.

- På den tiden vi har jobbet her har det, som over alt, vært ei utrolig utvikling i elektrikerbransjen, forteller Alf Per.

Rundt bordet lar de seg ikke be to ganger når Dagmar Ann Wangsvik dekker på saftige rundstykker og kake.

Pila viser hvor Fr. Wangsvik holdt til i Kong Øysteins gate fram til 2016.

- Da Fridtjof Wangsvik gikk fra O. Marhaug til å  starte opp firmaet på 30-tallet drev han så vidt jeg vet, kombinert installasjon og drosjefirma, fortsetter Alf Per, og humrer.

På den tiden var det ikke mange som drev med el-installasjon i Svolvær, rundt bordet er det litt diskusjon om hvem det var, men det er ingen tvil om at Kjartan Meyer holdt på. Det var heller ingen stopp under krigen, og etter hvert kom det også flere ansatte til.

- Da bestefar (Fridtjof) gikk bort i 1959 var det pappa (Richard) som ledet firmaet videre, forteller Edmund Wangsvik, som dermed er tredje generasjon Wangsvik i firmaet.

Da Alf Per kom til i 1962 var det fire montører. Utviklingen har siden gått oppover og fram til i dag med over 30 ansatte.

Richard Wangsvik - Sønn av Fridtjoft og tok over bedriften etter faren.

Framkomstmidler

I dag har alle montører hver sin firmabil. Hver morgen svinger de ut på veien i Osan med Fr. Wangsvik-logoen på siden. Slik luksus var for ikke lenge siden ganske så fjernt.

- Da du startet, var det på den tiden dere hadde handvogn, Alf Per, spør Arvid.

- Vi hadde det på den tiden, og det hadde vi lenge, svarer han, før Edmund skyter inn:

- Vi hadde handvogn da jeg begynte i 1975 også. Da var vi hos Ragnar Hansen å "lånte" vogna.

- Jeg husker da Johan Iversen lånte handvogna og punkterte den. Da han kjørte den til Kåre Stemland for å få den lappet oppga han at Ragnar eide den, så regninga gikk rett dit, forteller Alf Per og ler.

- Så det var bare ei vogn på lån, undrer Arvid.

- Ja. Og så hadde vi hver vår sykkel. Så å sykle rundt i byen med en bunt jernrør på skuldra var vanlig. Det var "firmabil", humrer Alf Per.

I tillegg til sykkel var det også et par stykker som brukte motorsykkel som firmabil, og så var det selvsagt båt for å komme seg til Skrova.

- Jeg husker en gang jeg ble kjørt opp i steintrappa ved gamle Lofotposten. Richard kjørte og han var så plaget med styringa til båten, så han fikk den ikke attover. Så da ble det full fart rett på land, forteller Alf Per, og latteren sitter løst hos resten. 

Ingar Selstad, Alf Per Johansen, Edmund Wangsvik og Arvid Strand forteller gjerne historier fra Fr. Wangsvik.

Modernisering av lokalene

I dag holder Fr. Wangsvik til i helt nye lokaler i Osan Næringspark. Et stort bygg de deler med  Ellingsen Seafood AS og Nobel Rør Installasjon AS. Her er det et toppmoderne kontorlandskap og eget utsalgssted.

- Det er noe helt annet enn vi hadde før. Da ble alt drevet fra samme adresse, i samme huset, som firmaet ble startet opp i, i Kong Øysteins gate. Da jeg begynte i 1974 var vi tre stykker klemt inne på et 9 kvadratmeter stort kontor, ler Ingar.

- På det gamle soverommet til fadern, føyer Edmund til.

- Du kan si det startet først i det gamle bygget der Fridtjoft bor nå. Nede i i kjelleren der, sier Arvid.

- Og i 74 ble det bygd mellom de to byggene, forteller Ingar.

Det var ei stor oppgradering og bedriften hadde da fått et kjempebygg, og fortsatt beholdt lokaliteten. Etter det ble bygget oppgradert igjen på 90-tallet. Før Fr. Wangsvik flyttet til Osan i 2016.

Fr. Wangsvik holder nå til i Osan.

En rekke spennende prosjekter

Gjennom Fr. Wangsviks historie har det skjedd en rivende utvikling av teknologien. Det gjelder både utstyret de jobber med, materiellet og hjelpemidler.

- Tidspress har det alltid vært, men byggetiden har forandret seg, sier Alf Per.

- Ja, det har bare blitt verre og verre, legger Edmund til.

- Det har alltid vært press, men byggetiden har bare blitt kortere og kortere. 

Bedriften har hatt en hånd i det meste som er bygget i Svolvær. Det er rett og slett ikke mange bygninger de ikke har vært inne i. Ofte ble store bygg gjort i samarbeid med flere, som Råfisklaget hvor Kjartan Meyer og Fr. Wangsvik var sammen.

- Men det gamle Lofotpostbygget var liksom det første litt større vi hadde alene, forteller Alf Per med stolthet.

I ettertid har de vært med på spennende prosjekter som blant annet barne- og ungdomsskolen i Svolvær som nå er revet, Våganhallen, broer på Lofast, Amfi og det nye politihuset.

- Nå har vi kommet godt inn i de nye lokalene og har fortsatt en stor utvikling. Det ser liksom ikke ut som det er noen stopp. For det er en voldsom utvikling i kommunen, sier Arvid fornøyd, og legger til:

- Vi er derfor på utkikk etter nye montører, som vi da kan tilby en veldig stabil arbeidsplass.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet