Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Inviterer til infomøte torsdag 7. september:

– Et lignende boligprosjekt har vi ikke sett maken til tidligere

Annonse fra Cetho Eiendom AS

Torsdag 7. september inviterer Cetho Eiendom til infomøte for kjøpere og interessenter i Sjøsiden Boligpark.

Møtet vil arrangeres i konferanserommet i øverste etasje på Thon Hotel Lofoten, kl 19.00.

– Vi er nå i avslutningsfasen når det gjelder planlegging for igangsettelse. I den forbindelse har vi invitert sjefsarkitekt Sigbjørn G. Berstad til et informasjonsmøte samt for å diskutere individuelle løsninger på enhetene, forteller Erik Drechsler i Cetho Eiendom AS.

En del kjøpere har slått sammen flere leiligheter, mens andre ønsker mindre endringer i eksisterende planløsning. Er det andre spørsmål og ønsker vil arkitekt og byggherre også kunne avklare disse.

Så langt er en tredjedel av prosjektet solgt, og til møtet er både kjøpere og interessenter hjertelig velkommen.

– Det vi kan si er at planlagt oppstart er nå i november, sier Drechsler.

(saken fortsetter under bildeserien)

– Direkte årsak til at folk flytter hit

– Salget startet veldig bra, og har trappet seg kraftig opp etter fellesferien. Vi har kontinuerlig nye interessenter som tar kontakt, både lokale og flere som per nå bor utenfor Lofoten, forklarer megler Fredrik Bakkejord hos Eiendomsmegler1, som har ansvaret for å selge prosjektet.

Megler Fredrik Bakkejord.

Interessen rundt Lofoten har økt kraftig de siste årene, og denne trenden er tydelig i Sjøsiden Boligpark.

– Det er faktisk sånn at flere som flytter hit, fra for eksempel Oslo og Tromsø, har sagt at et så fantastisk prosjekt som dette er en medvirkende årsak til at de nå tar steget og flytter hit, forteller en engasjert Bakkejord, og legger til:

– Et lignende prosjekt som Sjøsiden Boligpark har vi ikke sett i Lofoten tidligere. Så mange enheter med så stort spekter i pris og størrelse er det ingen som har gjort tidligere, avrunder Bakkejord.

Cetho Eiendom AS - Sjøsiden Boligpark

For mer informasjon om prosjektet og last ned prospektet sjekk ut www.sjosidenboligpark.no eller sjekk ut Sjøsiden Boligpark på Facebook

La oss prate sammen - ring megler Fredrik Bakkejord på mobil 971 09 321/sentralbord 760 79 760

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet