Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kle deg til fest

Annonse fra Utsøkt

Høsten er sesong for julebord og fest. På Utsøkt hjelper de deg med det riktige antrekket.

Utsøkt

Amfi Svolvær

Åpningstider 

man - fre  10.00 - 19.00

lør              10.00 - 18.00

Når høstmørket senker seg går naturen over fra grønn til fargesprakende gul, rød og oransje. Friskt er også noe som preger motebildet.

– Tidligere har vi sett en litt mer klassisk stil med ensfargede klær. Nå har det kommet litt sprekere klær med mønster, print og detaljer, forteller Julie Jeanette Elstad engasjert.

Høy kvalitet

Julie og Marthe har vist frem noen av klærne de har i butikken som er aktuell for julebordene som nærmer seg. I vinden er volanger, velour og noe blonder.

– Stilen er mer feminin enn røff nå, forklarer Julie med et smil, og legger til:

– Det viktigiste vi ser på trendene nå er kvaliteten. Klærne skal være gode å ha på seg, og det er jo sånn at damene er ute etter noe som faller fint. Snittet og kvaliteten er særdeles viktig for å føle seg flott i klærne, det er det vi er ute etter. Klær som er veldig flaterende.

Grå kåpe fra Part Two kr. 3500,- | Skjerf fra M by M kr. 700,-

En gang i året

På fester som skal være en oppsummering av året gir er det ekstra godt å legge en liten innsats i klesdrakten.

– Julebord er kanskje bare en gang i året. Da er det veldig godt å være gjennomført. Når man får komplimenter for det du har på deg gjør det veldig mye, særlig når du selv føler deg bra, sier Julie og får et nikk fra sin kollega.

– Det er liksom sånn at man vil ha det ekstraordinære som skiller seg litt ut fra det du vanligvis har på deg, smiler Marthe.

Populært snitt

Vi som jobber på Utsøkt er utdannede imagestylister og kan hjelpe med å finne det som er riktig for deg. 

– Vi kan ta fargeanalyser og ta mål av undertøy. Den servicen får du kanskje ikke alle steder, sier Julie når hun forteller hva som er spesielt med butikken.

Butikken satser på kjente merkevarer og tar kun inn en begrenset mengde av de forskjellige plaggene, slik at de beholder sin eksklusivitet.

Den lille sorte får man nå i A-fasong, med et litt ledigere snitt som passer for de fleste.

– Det er et snitt som ikke er så stivt og passer de fleste anledninger, både jobb og fest, avslutter Marthe.

Se 12 bilder av klærne jentene viser fram.

Kjole fra Karen By Simons kr. 1600,- | Sko fra Laura Bellaravi kr. 2900,-
Gul kåpe fra Katrin Uri 3000,- | Kjole fra M by M kr. 900,-
Smykke kr. 950,- | Armbånd kr. 500,- begge fra Dyrberg/Kern
Kåpe fra Part Two kr. 2400,-
Jakke med fjær fra Close to my heart kr. 1800,-
Sort kjole i velour fra Katrin Uri kr. 2000,-
Jakke fra M by M kr. 1500,- | Sko fra Laura Bellariva kr. 2900,-
Rød jumpsuit fra Iis Woodling kr. 1800,- | Armbånd kr. 1400,- og øredobber kr. 500,- fra Dyrberg/Kern
Kåpe fra Part Two kr. 3500,- | Sko fra Laura Bellaravi kr. 2500,-
Sort kjole fra Katrin Uri kr. 2000,- | smykke kr. 1200,- og armbånd kr. 500,- fra Dyrberg/Kern
Grønn kjole fra Part Two kr. 1500,- | Sko fra Laura Bellaravi kr. 2500,-
Smykke fra kr. 1200,- og øredobber kr. 500,- fra Dyrberg/Kern
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet