Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Inviterer endelig til julebord igjen

Annonse fra Scandic Svolvær

Med nyoppussede lokaler, et nytt konsept og god stemning er julebordet tilbake.

Kontakt

Vil du ha pristilbud på julebord hos Scandic Svolvær? Eller har du spørsmål angående deres julebord?

– For første gang på to år er vi tilbake med julebord hos oss nede på Lamholmen, sier en fornøyd hotelldirektør Gunhild Elisabeth Laundal hos Scandic Svolvær.

I mellomtiden har de forberedt seg godt slik at returen på julebordsfronten kan gjøres med et brak. Nyrenoverte lokaler er på plass og det samme er et nytt julebordskonsept.

– Vi har fått en facelift rett og slett, skyter julebordansvarlig Amanda Fosseli inn.

Julen og julebord handler om hygge, fellesskap og gode matopplevelser, noe de har den perfekte planen for å få til.

(Saken fortsetter under bildet)

Stian Haugnes er ny Food & Beverage manager hos Scandic Svolvær og har full kontroll på julematen.

Kos

Når Scandic Svolvær har julebord tilbake på programmet sitt har de tatt med seg et nytt konsept inn i markedet. Selve middagen vil foregå i rolige omgivelser i 2. etasje hvor utsikten over Svolvær havn skaper rammen.

– Fokuset er på det sosiale, at man skal komme hit, møtes og ha det veldig hyggelig, sier Gunhild med et smil.

Her kommer maten og praten til å være kjernen. Ikke underholdning, men heller julekosen sammen med jobb eller venner.

«Social Dining»

Derfor prøver de konseptet Social Dining, det går rett og slett ut på å bringe folk sammen gjennom måltidet. Maten serveres rett på bordet, så forsyner man seg derfra.

– Selv om menyen er nokså tradisjonell vil vi fokusere på å gjøre den mer spennende. Maten kan derfor forventes å være mer spenstig tilberedt enn den mor lager hjemme, fortsetter Gunhild, og ser på Amanda. 

– Det blir et lite buffetområde midt på bordet på en måte. Tenk tapas – bare større, beskriver hun.

Social Dining-julebordene kommer til å arrangeres fire lørdager – 18. nov, 25. nov, 2. des og 9. desember. I tillegg arrangeres det tradisjonelle familiejulebord søndag 10. og 17. desember.

– Og hvis man heller vil ha et lukket selskap er det bare å ta kontakt for andre datoer, opplyser Gunhild.

Amanda Fosseli er julebordsansvarlig og sitter klar til å ta imot bordbooking.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet