Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Merkevarer til menn

Annonse fra Vic Bremnes AS

På torget i Svolvær ligger VIC – med stort utvalg til fest og høytid. Nederst i saken kan du se åtte bilder av forskjellige antrekk.

Vic Bremnes AS

Torget, Svolvær

Åpningstider

man - fre   09.00 -17.00

torsdag     09.00 -19.00

lørdag        10.00 -16.00

– Mye av festlighetene før jul foregår i havneområdet ved butikken vår så vi er godt plassert i byen for dette. Vi merker svært godt når julebordsesongen kommer i gang i Svolvær, sier daglig leder Per Bremnes.

VIC har blant annet merker som Riccovero, Gant, Frislid, Matinique og Eton – og nå en ny, eksklusiv kolleksjon fra Jean Paul – Jean Paul Primè. 

– En annen spennende leverandør er Hansen & Jacob – en favoritt hos oss i butikken, forteller Per.

Dressmoten i høst er fremdeles klassisk smal i modellen og gjerne blått, men varianter i blant annet sort og grått er også populært. Selv om mange kjøper smale dresser har VIC selvsagt antrekk til de som bruker litt store størrelser og klarer det meste også til disse. 

– Vi syr og endrer ofte litt på plagg for å få det helt riktig, syerske Benedicte Tekle er vår dyktige hjelper, skryter Per, som er svært opptatt av at kunden skal bli helt fornøyd.

– Strykefrie skjorter og småvarer som sko, slips, sløyfer og pyntelommetørklær («hankies»), er viktig og her kommer gjerne de glade fargene inn, sier han med overbevisning i stemmen.

Jakker og flotte frakker er også nøkkelprodukter hos butikken som gleder seg til julehandel på torget i Svolvær – for 85. gang.

Se ni bilder av Petter Erlbeck i forskjellige julebordsantrekk nedenfor:

Riccovero dress 4999,- | Skjorte 1199,- | Ullfrakk fra Mario Conti 2499,-
Frakk fra Giovani 2299,- og sko fra Riccovero 1799,-
Dress fra Frisild 5695,-
Dressjakke fra Jean Paul Primè 2999,- | Skjorte fra Eton 1299,- | Bukse fra Frislid 1599,- | Sko fra Riccovero 1999,-
Genser fra Gant 1199,- | Skjorte fra Matinique 799,- | Bukse fra Riccovero 1599,-
Frakk fra Matinique 2599,- | Skjorte fra Eton 1799,- | Cordbukse fra Hansen & Jacob: 1599,-
Skjorte og bukse som forrige bilde, okergult belte fra Gant er kult!
Frakk med masse flotte detaljer fra Hansen & Jacob: 4499,- Bør sees!
Dress: Riccovero 4998,- Skjorte Eterna: 699,-
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet