Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lun og intim julestemning

Annonse fra Best Western Lofoten Hotell

I løpet av høsten tilbyr restaurantsjef Lene Martinsen og hotelldirektør Kristian Talmo en rekke matopplevelser med julestemning.

Kontakt

Ønsker du ytterligere informasjon eller pris på julelunsj og julebord?

I hotellets Restaurant Bevares ligger forholdene til rette for et kjempekoselig julebord, en trivelig julelunsj eller et klassisk familiejulebord.

– Styrken vår er at vi ikke er så veldig store, og dermed er vi svært fleksible. Noe som gjør at vi kan tilpasse maten hele veien, forteller hotelldirektør Kristian Talmo ivrig, og fortsetter:

– Julebord hos oss passer typisk for små og mellomstore bedrifter med opp til 50-60 ansatte.

Julebordene arrangeres helgene 17. og 18. / 24. og 25. november og helgene 1. og 2. / 8. og 9. desember.

– Lokalet vårt er såpass lite og intimt at vi ikke kan tilby noen stor underholdningspakke her, men vi har sterkt fokus på at folk i alle aldre skal føle seg vel, forklarer Kristian.

Et lite lokale gir en lun og intim hjemmekoselig følelse.

Julemeny

Serveringen på julebordet er en treretters julemiddag. Forretten blir da en juletapas med klassiske alternativer, blant annet sylte, kvalkjøtt og andre småretter. Til hovedrett har vi ribbe, pinnekjøtt eller tørrfisk. Med en dessert til slutt.

– Maten er rykende fersk rett fra kjøkkenet. Og i menyen vår prøver vi litt forskjellige ting, forklarer Kristian med et smil.

Julelunsj gjøres på bestilling fra grupper, uten at det behøver å være så store grupper. Menyen på lunsjen er en toretters lunsj med ribbe, pinnekjøtt eller tørrfisk og dessert til. Med mulighet for tilpassing.

På familejulebordene som arrangeres søndag 3. og 10. desember er det buffet som gjelder.

– Her finner man all julematen man kan forvente i både kald- og varmdisken, pluss tørrfisk, sier hotelldirektøren fornøyd.

Disse vil være åpne for alt fra 1 person og oppover. Men plass bør bestilles på forhånd ettersom det pleier å være mange innom.

Siden i fjor er alle 60 rommene på hotellet nyoppusset. Og på disse rommene er det veldig gode priser.

– Alle deltakerne på julebord får svært gode priser på overnatting. Tilbakemeldingen vi har fått på de nye rommene er at det er som å komme hjem, så sånn sett passer det jo veldig bra, smiler Kristian.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet