Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Forrykende julebordshow

Annonse fra Thon Hotel Lofoten

I 2009 startet Thon Hotel Lofoten med sine etter hvert velkjente julebordshow. Det har blitt et lokalt show i verdensklasse!

Kontakt

Vil du booke plass på julebordshowet eller få mer info?

Midt på torget i Svolvær ruver hotellet som byens høyeste bygg. Og her gjøres det klart til det spektakulære julebordshowet for niende gang.

Som tidligere får gjestene servert utsøkt mat kombinert med et magisk touch, prisbelønt revyhumor og musikalske innslag.

– I tillegg er alle som jobber på huset involvert, noe som gjør at hele personalet får et veldig sterkt eierskap til hele julebordshowet, forteller hotelldirektør Erik Taraldsen stolt.

For hverken kokkene eller serivtørene på hotellet gjemmes bort, de er en del av showet.

Braksuksess

Hele veien siden oppstarten har det vært fulle hus, og begeistringen har ikke avtatt.

Julebuffet med over 250 retter.

– Med tallene fra i fjor er det nå hele 26.000 som har fått se og oppleve showet her hos oss, opplyser service- og kvalitetskoordinator Kari Boline Andreassen.

Etterhvert har det gått gjetord om kvaliteten på showet. Gjestene er alt fra store og små bedrifter til venner og bekjente.

– Faktisk så bestiller rundt 60% av gjestene plass slik at de kan komme tilbake neste år, så vi har mange gjengangere, sier Erik fornøyd.

Lokalt samarbeid

Julebordshowet er et samarbeid mellom Thon Hotel Lofoten, Lofoten Kulturhus, Humorkameratene og flere lokale aktører. 

Kokkene shower på scenen.

– Totalt er det ikke mange show nord for Oslo og Trondheim som har så stort produksjonsbudsjett som det vi har. Og hele tiden har vi lagt vekt på at vi skal ha lokale artister og opptredener, presiserer hotelldirektøren.

I det hele tatt er det et prestisjefylt opplegg som går av stabelen første gang 18. november, og holder det gående fredag og lørdag fram til 16. desember.

Nytt av året er at hele hotellet er totalrenovert

– Fra topp til tå rett og slett. Alle rommene, til og med puben er helt ny. Og vi har fortsatt Norges beste frokost, avslutter Kari med et smil.

I restauranten serveres hver dag det som har blitt kåret til Norges beste hotellfrokost.
Alle rommene på hotellet er totalrenovert i år.
Hotellets annerkjente Restaurant Paleo Arctic.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet