Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Offisiell åpning

Varene er på plass i hyllene og alt er klar til offisiell åpning av lokalene til Rødsand Kontorspar og Libris fredag og lørdag.

Rødsand; Kontorspar og Libris

Åpningstider:

Man - Ons 08.30-17.00

Tor - Fre 08.30-19.00

Lør 10.00-16.00

Valgata 7

8300 Svolvær

Tlf: 760 75 933

760 75 920

2 timer kundeparkering ved hoved- 

inngang på østsiden av bygget.

Smilene er som alltid på plass hos gjengen på Rødsand Kontorspar, og smilene er kanskje enda litt bredere nå, for det er ingen tvil om at de er fornøyde med sine nye lokaler. At de i tillegg er under samme tak som Libris og Norun Solheim legger definitivt ikke noen demper på arbeidsmiljøet.

I Valgata 7, midt mellom Power og REMA 1000, der hvor blant annet Lofotkraft hadde lokaler, har begge avdelingene havnet midt i smørøyet. 

– Nå har vi kommet oss til en aktiv plass i sentrum av byen. Med denne plasseringen kan vi i større grad også satse på privatmarkedet, forteller butikksjef, Ketil Dragsten.

– Sammenslåingen av avdelingene medfører at kundene vil finne et stort og bredt utvalg kontorrekvisita, smiler Norun.

– Den nye butikken har gitt oss anledning til å gi, blant annet bøker og spill, mye større plass enn det som var mulig på torget. Nå har også LEX som er igjen på torget bedre plass til produkter som er tilpasset den bydelen, sier Ketil.

Norun Solheim og Ketil Dragsten fryder seg over sin nye butikk.

Viser fram sortimentet

Før flyttingen har Kontorspar hatt hygiene og kontormøbler som noen av de største varegruppene sine.

– Nå ønsker vi å vise det fram til flere. Sortimentet er svært. Innenfor vaksemiddel er det stor variasjon, og vi har varer her som man ikke finner andre steder. Og ikke minst har vi produkter med større volum enn man finner hos dagligvarekjedene, opplyser Ketil, og presiserer:

– Vi fortsetter med det samme store utvalget av møbler som før, og nå har vi også plass til å vise dem fram. Blant annet har vi merker som HÅG og Kinnarps.

Store fordeler

VI har nå god plass, som gjør at varene er enklere å håndtere og mange vinduer som gjør at det blir lyst og fint.

– Bygget er tilpasset vårt behov med stor butikk, pallager, kontormøbellager, kantine og kontorer. At vi nå er Rødsand; Kontorspar og Libris gjør at vi kan utvide sortimentet vårt. En fordel er også at folk nå kan handle på mange butikker innefor veldig kort gangavstand. Tilgjengeligheten er den største fordelen for både oss og kunden, forklarer Ketil fornøyd.

Inne i butikken er det lett å se hvor Kontorspar slutter og Libris overtar, men det er en glidende overgang og de overlapper hverandre fint. Sammen skaper de en dynamisk butikk som gir rom for å fronte enkelte varer ut fra hvilken sesongog etterspørsel det er.

– Vi må understreke at vi nå er én butikk, ikke to. Å gjennomføre en sammenslåing som dette er utfordrende, men veldig gøy, smiler Norun.

– Ja, nå må vi lese oss opp på bøker slik at vi kan ekspedere det også, humrer Ketil.

Ketil og Norun er strålende fornøyd med det nye lokalet.

God respons

Etter å ha holdt åpent i noen uker har ikke responsen latt vente på seg.

– Til nå har vi fått veldig mange gode tilbakemeldinger, sier Ketil stolt, før Norun fortsetter:

– Folk har gledet seg veldig til at vi skulle flytte og åpne. Det har vært bare positivt.

Og det er ikke bare kundene som er fornøyde. De ansatte har også funnet seg godt til rette. Her er det de samme som hjelper kundene, men nå også med Norun på laget.

– Kontorspar-gjengen er veldig artig å jobbe med, og dermed går dagene veldig raskt, smiler hun.

– Nå gleder vi oss til offisiell åpning på fredag og lørdag med masse flotte tilbud, kake og gaver. Hjertelig velkommen til oss!

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet