Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Perfekt for førstegangskjøpere

Annonse fra Botek AS

I Melkerdalen har Marius og Carina funnet seg godt til rette.

Her har Botek AS satt opp seks leiligheter av totalt ni planlagte. I ei av de nye leilighetene bor altså Marius Arntsen og Carina Karlsen i toppetasjen. Paret har bodd her i to og et halvt år og kunne ikke vært mer fornøyd.

– Vi stortrives! Det er et utrolig flott sted å bo. Og så har vi veldig fin utsikt, smiler Marius, og ser bort på Carina.

– Ja, herfra ser vi over hustakene til naboene. Da vi skulle kjøpe var det et must at det var ved havet, og det fikk vi her. Og så har vi en veranda hvor det er sol til utpå kvelden, forteller hun.

Saken fortsetter under bildeserien:

Nabolag for alle

Leilighetene ligger rett under Blåtinden og har nærhet til både skole og barnehage, med enkel adkomst fra hovedveien ned til nabolaget som består av eneboliger, rekkehus og villaer.

– Melkerdalen er ikke veldig langt unna sentrum, det er akkurat passe avstand, sier Marius.

– Tidligere leide vi midt i byen. Det er ingen tvil om at vi trives bedre her, slår Carina fast.

– Ja, her har vi rolige omgivelser, uten noe gjennomgangstrafikk. De fleste som kjører her skal ned til husene.

I nabolaget bor det en del barnefamilier, i tillegg til noen single og noen gamle. Ei god blanding av alle typer folk. Rett nedenfor er det en snuplass som går rundt en fin lekeplass.

– Vi ser at en del av naboene pleier å samles der nede, men vi har ikke hatt så mye der å gjøre enda, ler Marius.

Men det kommer de til å ha snart, nå som familien på to har blitt tre.

 Saken fortsetter under bildet.

Nabolaget innerst i Melkerdalen. Bakerst er de 6 første av totalt 9 leiligheter Botek bygger.

Store fordeler med nybygg

Alle de 9 leilighetene som Botek AS bygger kommer til å være ca. 70 kvadratmeter, ha to soverom og samme planløsning. Til nå er fire av leilighetene solgt, to i det nyeste bygget er ledige og byggingen av de siste tre leiligheten starter om ikke lenge.

– Vi tenkte lenge på at det ville være utrolig fint å flytte inn i noe helt nytt. Nå trenger vi ikke tenke på oppussing eller sånne ting, forklarer Marius, og fortsetter:

– Før vi kjøpte her, så vi på en del andre leiligheter, men alle krevde mye utbedringsarbeid. Det er veldig godt å ha kjøpt noe nytt.

Saken fortsetter under bildeserien.

– Perfekt for førstegangskjøpere

Å kunne flytte rett inn i ei helt ny leilighet ser de to på som den største fordelen. I tillegg til at prisen var innafor.

– Prisene på markedet er veldig stive, så vi er veldig fornøyd med å kunne få ei ny leilighet til en sånn pris. Det er perfekt for førstegangskjøpere, smiler Carina fornøyd.

– Dette var rett og slett en veldig fin mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet, forklarer Marius.

– Og leiemarkedet i byen er heller ikke så veldig bra. Det er få boenheter til høy pris. Sånn sett er det mye bedre å betale på sitt eget slik at man ikke bare "kaster" pengene ut vinduet, sier Carina.

Botek AS

Vil du vite mer om disse leilighetene, priser eller andre prosjekter?

Ta kontakt med oss i Botek på telefon 476 18 754 eller på e-post post@botekas.no

Lekneskroken 9d

8370 Leknes

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet