Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Endelig på plass i Svolvær

Annonse fra Intersport Lofoten

Når Amfi åpner sin nye fløy torsdag 30. november er det endelig åpning av byens nye sportsbutikk.

Intersport Lofoten Svolvær

Åpningstid torsdag 30. november:

Åpningsdag kl. 10-21

Ordinære åpningstider:

Hverdager kl. 10-19

Lørdag kl. 10-18

Desember:

Tirsdag 5. des kl. 10-21

Søndag 10. des kl. 14-18

Torsdag 14. des kl. 10-21

Søndag 17. des kl. 14-18

Torsdag 21. des kl. 10-21

Julaften, 1. og 2. juledag - stengt

Romjulen kl. 10-18

Nyttårsaften og 1. nyttårsdag - stengt

Kontakt: 

post.svolvaer@intersport.no

952 19 400

Da åpner den nye avdelingen i det som blir hetende Intersport Lofoten dørene sine. Butikken drives av Thor Helge Jensen som i en årrekke har drevet Intersport Leknes, nå har han to butikker under vingene.

– Jeg har drevet sportsbutikk i 22 år, og er dermed godt inne i systemet, smiler Thor Helge, som gleder seg veldig til de kan åpne butikken.

Det blir en hektisk start som bærer rett inn i årets julehandel, og de kommer til å gi gass med tre ansatte fra start.

– I januar kommer vi til å utvide med ytterligere to medarbeidere på deltid, opplyser han.

Med seg på laget har han fått rutinerte Vidar Gärtner fra Svolvær og ungdommelig pågangsmot i Caroline Tønder. I en måned har de tre, pluss flere gode hjelpere, jobbet for å få alt klart. Maling av vegger, montering av hyller og utplassering av varer. Det har vært nok å henge fingrene i.

– Vi har holdt på her lenge før de koblet på strømmen. Så vi har nå famlet litt rundt i mørket med hodelykter, ler Vidar.

Sunn konkurranse

Planen er at dette skal bli en butikk som er veldig tett opp mot Intersport-konsernet. Det vil si at det er sterkt fokus på sommer og vinter.

– Her hos oss kan kundene forvente høy faglig kompetanse, god service, blide medarbeidere og en tipp topp moderne butikk, sier Thor Helge.

I Svolvær får vi se den førte Intersport-butikken i Norge med den nye innredningen til kjeden. Den tredje sportsbutikken i byen ser veldig fresh ut.

I den nye fløyen på Amfi er det et stort utvalg av sportsutstyr og klær.

– Vi vet enda ikke hvordan konkurransen blir, men det er ingen tvil om at konkurranse er sunt. På den måten holder man fokuset og kvaliteten på det man gjør oppe. Vi stiller med en litt annen varepakke enn det de andre gjør, for kundene er det ingen tvil om at tilbudet øker med oss i byen, forklarer butikksjefen.

Helt siden G-Sport ble lagt ned, har Gresvig-konsernet, sett på muligheten for å åpne en ny butikk.

– Vi kjenner de andre butikkene i byen godt, og kommer til å utfylle dem på en fin måte. Det er på ingen måte noen overraskelse at det kommer en ny sportsbutikk i byen. Som dem, håper vi at alle tre kan holde det gående, forteller Vidar, som kommer fra jobben i XX Lofoten og tidligere har jobbet på G-Sport og var med da Sport1 åpnet sin butikk i Amfi-senteret.

Varene er på plass og klare til åpning på torsdag.

Verksted og spesialsåler

Mellom varene i den 500 kvadratmeter store butikken blir det nok av boltreplass for både kunder og ansatte. Men det er ikke bare varer de kan hjelpe deg med her.

- Her har vi eget verksted hvor vi kommer til å fikse sykler, smøre og preppe ski, sier Thor Helge fornøyd, før Vidar skyter inn:

- Og så får vi inn ei tredemølle som folk kan løpe på, slik at vi kan gjøre en fotanalyse og så støpe spesialsåler etter foten, men den vil først være på plass over nyttår.

- Et tilbud som vi har sett behov for her i Svolvær, nikker Thor Helge.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet