Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjøp & Vinn 2017

Annonse fra Lofotposten

Det skal lønne seg å handle lokalt, også i år. For fjerde gang arrangerer Vågan Næringsforening og Lofotposten Kjøp & vinn-kampanjen.

Torsdag 7. desember sparkes årets Kjøp & Vinn i gang. Til og med søndag 10. desember får du et lodd hver gang du handler i en av butikkene som er med på kampanjen.

Se premieoversikt nederst i saken.

– Det har ikke noe å si hvor mye du handler for, så lenge du har handlet i en av butikkene som er med, er du med i trekningen, forklarer salgssjef i Lofotposten Christine Johansen Husjord.

Dette er fjerde gang handelskampanjen arrangeres i Vågan, en kampanje som har blitt svært populær blant kundene.

– Hovedpremien i år er et reisegavekort til en verdi av kr. 15 000,- noe som jo er fantastisk å få rett før jul, smiler Johansen Husjord.

I tillegg til reisegavekortet som er hovedpremien, så er det mulig å vinne flere kjempefine premier.

– Tidligere har vi jo merket hvor glade folk blir for å vinne, uansett hvilken premie det er de får, nikker hun.

Totalt er det 25 butikker som er med på kampanjen, og jo flere steder man handler, jo større er sannsynligheten for å vinne.

– Det er et supert tiltak. Alt som kan sette søkelys på lokal handel er bra, jeg pleier å være med, ler daglig leder i Vågan Næringsforening, Line Nessø Eide.

Reglene er enkle. Se etter Kjøp & Vinn-logo eller plakater i butikkene. Handler du i en av disse butikkene mottar du et lodd, dette fylles ut med navn, telefonnummer og butikknavn, før det puttes oppi Kjøp & Vinn-eska som butikken har på disken.

– Vi sier ikke at man utelukkende må handle lokalt, men jeg oppfordrer til å sjekke om det er mulig først, smiler Nessø Eide.

Årets Kjøp & Vinn-premier

Reisegavekort - verdi kr. 15.000,-

Lofoten Kulturhus - 2 billetter til Nyttårskonserten

VIC Bremnes - Genser og sokker verdi kr. 598.-

Møbelringen - Gavekort kr. 500,-

Rødsand Kontorspar og Libris - Koffert (31 L)verdi kr. 660,-

LIAS Bruktbutikk - Gavekort kr. 500,-

Bacalao - Lunjs for to

Spar - Kolonialkurv

LEX - Stort duftlys fra Voluspa

Gerds Blomster - Gavekort kr. 500,-

Sko & Garn - Gavekort kr. 500,-

HELT - Gavekort kr. 500,-

Lamholmenfestivalen - Helgepass verdi kr. 1395,-

Circle K - Stor kopp verdi kr. 499,-

ICHI - Gavekort kr. 500,-

Sport1 - Brodder til kr. 499,-

Ringo - Surfeakebrett

Cosmetique - Adax clutch-veske verdi kr. 1399,-

Skandinavisk Høyfjellsutstyr - Helly/Hanssen superundertøy verdi kr. 799,-

Byggmix - Black and Decker Slipemaskin verdi kr. 599,-

Perlen Spa - Gavekort på nakke- og ryggmassasje

Intersport - Fitbit-klokke verdi kr. 1499,-

Du Verden - Gavekort kr. 500,-

Berg Farge - Adventsstake verdi kr. 598,-

Utøkt - Gavekort kr. 500,-

B.Young - Gavekort kr. 500,-

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet