Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gråt av glede:

Vant Lofotpostens reisegavekort til kr 15.000,-

Annonse fra Lofotposten

Det var mange følelser i sving da Lofotposten delte ut hovedpremien i årets Kjøp & Vinn.

I samarbeid med Vågan Næringsforening har Lofotposten arrangert handelskampanjen Kjøp & Vinn helga 7. til 10. desember. En rekke butikker har sponset premier noe som gjør at vi har totalt 26 vinnere av flotte premier!

Følelsene tok overhånd

Hovedpremien var et reisegavekort til en verdi av kr. 15.000,- sponset av Lofotposten. Og vinneren ble mildt sagt tatt på senga da salgssjef Christine Johansen Husjord - utkledd som julenisse - stormet inn på Salong Vi 2 for å dele ut premien.

Den heldige vinneren er frisøren Eva Rognan Henriksen fra Kabelvåg, som handlet på Match i Svolvær under Kjøp & Vinn-kampanjen. Hun var midt i klippen av en kunde da det uventede besøket kom inn døren.

– Det er nissen som er på beøsk med en fin liten gave før jul. Du har vunnet et reisegavekort på 15.000 kroner, avslørte Christine.

– Æ?! D går ikkje an, utbrøt Eva og hylte regelrett av glede, før tårene strømmet på.

Oversikt over de 25 vinnerne under bildet:

Christine Johansen Husjord fra Lofotposten og den heldige vinneren Eva Rognan Henriksen.

Vinnerne vil bli kontaktet per telefon for nærmere informasjon om premien sin.

Her er fullstendig oversikt over Kjøp & Vinn-vinnerne:

Line Lysvoll vant to billetter til nyttårskonserten på Lofoten Kulturhus  - handlet på B.Young

Nora Falch vant en genser hos VIC Bremnes - handlet på Intersport og 

Merete Pettersen vant et gavekort på 500,- hos Møbelringen - handlet på Sport 1 

John Berg vant et gavekort på 500,- hos LIAS Bruktbutikk - handlet på Rødsand

Maja Kajander vant en lunsj for to på Bacalao - handlet på Cosmetique.

Maria Karlsen vant en kolonialkurv på Spar - handlet på Arntine's.

John Gunnar Lorentzen vant et stort duftlys fra Voluspa hos LEX handlet på Ringo.

Konrad Pettersen vant et gavekort på 500,- hos Gerds Blomster - handlet på LIAS Bruktbutikk.

Arien Antonsen vant et gavekort på 500 ,- hos Sko & Garn - handlet på Apotek 1.

Gøril Vasshaug vant et gavekort på 500,- hos HELT - handlet på Spar.

Brage T. Busch vant helgepass på Lamholmenfestivalen - handlet på Ichi Sushi & Noodles.

Hilde Andersen vant en stor Circle K-kopp til en verdi av 499,- - handlet på Match. 

André Marthinussen vant et gavekort på 500,- hos Utsøkt - handlet på Rødsand.

Anne Grethe Olsen vant et gavekort på 500,- hos B.Young - handlet på Apotek 1.

Ragnhild Ness vant et gavekort på 500,- hos Ichi Sushi & Noodles - handlet på LIAS Bruktbutikk.

Dan Johansen vant isbrodder fra Sport 1 til en verdi av 499,- - handlet på Circle K. 

Thea Elise Nilsen vant et surfeakebrett hos Ringo - handlet på Sko & Garn.

Anne Nøtnes vant ei Adax clutch-veske til en verdi av 1399,- hos Cosmetique - handlet på Match.

Lill Hege Paulsen vant Helly/Hansen superundertøy til en verdi av 799,- hos Skandinavisk Høyfjellsutstyr - handlet på Perlen Spa.

Einar Vilhjalmsson vant en slipemaskin til en verdi av 599,- hos Byggmix - handlet på Berg Farge.

Nita Brandt vant et gavekort på nakke- og ryggmassasje hos Perlen Spa - handlet på Circle K.

Jørn Steinbakk vant ei Fitbitklokke til en verdi av 1499,- hos Intersport - handlet på Rødsand.

Marianne Klippenvåg vant et gavekort på 500,- hos Du Verden - handlet på Apotek 1.

Anna Ellingsen Mortensen vant en Adventsstake til en verdi av 598,- hos Berg Farge - handlet på Intersport.

Jane Nilsen vant en koffert til en verdi av 660,- hos Rødsand Kontorspar og Libris - handlet på Arntine's.

Vi gratulerer alle vinnerne! 

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet