Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Avduker Norges mest solgte elbil

Annonse fra Vesterålen Bil

På mandag og tirsdag kan du få en sniktitt på nye Nissan Leaf hos Vesterålen Bil.

Vesterålen Bil

I forbindelse med nye Nissan Leaf holder vi langåpent.

Åpningstid mandag 18. og tirsdag 19. desember:

Klokka 08.00 - 19.00

Vesterålsgata 41

8400 Sortland

Tlf: 76 11 07 00

Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil og har blitt en svært pålitelig bil hos kundene. Prisnivået den ligger på er også langt under det konkurrentene operer med, noe som gir svært mye for pengene. 

Når den neste generasjonen Leaf kommer over nyttår har forhåndssalget allerdet vært knallsterkt. Og det er ikke slik at bomringer er det som får folk til å kjøpe elbil. 

- I Lofoten og Vesterålen har vi jo ikke bomringer, men vi har fremdeles forhåndsolgt er stort antall av nye Nissan Leaf, og interessen har vært stor. Det er særdeles uvanlig å ha så mange solgte kontrakter på en usett bil, og dette tyder på at man har stor tillit til produktet Nissan Leaf, sier Christopher Antonsen hos Vesterålen Bil.

Christopher Antonsen hos Vesterålen Bil sier flere biler er forhåndsolgt i Vesterålen. Foto:VOL marked (Foto: VOL marked)

Oppgradert med nytt batteri

Alle forhåndssalgene er gjort på en usett bil. Men det er ikke så rart skal vi tro Magnus Steffensen på Norbil i Harstad.

- Med et større batteri på 40 kWt kan den, basert på New European Driving Cycle, kjøre opp til 378 km per fulle lading. Fra 0 til 80 % batterikapasitet tar det bare en halv time å lade dette på en hurtiglader. I tillegg er bilen fullpakket av ny teknologi for å gjøre kjøreopplevelsen mest mulig behagelig og trygg.

Magnus Steffensen hos Norbil As Harstad har aldri opplevd et sllikt forhåndssalg. Foto: VOL marked (Foto: VOL marked)

E-pedal

Sammensetningen av teknologien i denne bilen får den til å føles svært moderne. Den er utstyrt med den spennende og effektive E-pedalen som hjelper deg å kjøre bedre, og er den første bilen i verden som gir mulighet for en-pedalsdrift. Det oppleves som en ny kjøreopplevelse der man er mer i ett med bilen og kjører mer smidig. Funksjonen gjør at man kan velge å bare bruke den ene av de to pedalene. Man kan sette i gang bilen, akselerere, bremse ned, stoppe og holde bilen i ro ved kun å regulere trykket på pedalen. Det må prøves, da den med resten av teknologien gir en utrolig behagelig, morsom og sømløs kjøreopplevelse.

Les mer om nyvinningene her

Gunstig startpris

– Å kjøpe seg ny bil er en stor investering for folk flest, derfor er det bra at bilen er aggressivt prissatt og media omtaler bilen som en prisbombe. Det er jo rett og slett en morsom og utrolig sprek bil å kjøre med sine 150hk, og når den i tillegg er så fin å se på så skjønner jeg at kundene liker den, sier Steffensen.

Dinside.no: «Nissan Leaf mye billigere enn konkurrentene»

At bilen er sprek må det ikke være noe tvil om, med et helelektrisk drivverk sørger den for en akselerasjon som umiddelbart «presser-deg-bakover-i-setet». Den har også batteripakken i bunn av bilen, som gir et lavt tyngdepunkt og sørger for skikkelig veigrep.

Flere og flere kjøper nå elektrisk bil, og 80 % av kjøperne er første gangs kjøpere på elbil.

Det har vært rekordstort salg av nye Nissan Leaf. Bilene er kjøpt usett. En av dem som har bestilt er Tor Willy Paulsen som er 59 år og kommer fra Harstad, men bor nå på Andøya.

– Jeg har vært interessert i Leaf siden 2011, og jeg har fulgt med på brukertester, kundeundersøkelser og forbedringene gjennom versjon 1 og 2 av bilen. Nå når den nye versjonen kommer, så er tiden inne da den passer bra med mitt kjøremønster, forteller Paulsen og fortsetter:

– Den er støysvak, moderne og driftssikker. Jeg føler meg utrolig trygg på kjøpet da den har så mye fremtidsrettet teknologi og veldig lang kjørelengde. Dette er en revolusjon innen bil etter min mening! I tillegg blir den jo mitt bidrag til miljøet, så jeg gleder meg veldig til å få den levert i mars.

Du kan oppleve lansering på Vesterålen Bil mandag 18. desember og tirsdag 19. desember. Foto: VOL marked (Foto: VOL marked)

Opplev nye Leaf på Sortland!

Vesterålen Bil har utvidet åpningstidene i forbindelse med lanseringsdagene. Vesterålen Bil var med på å sette opp den tredje hurtigladereren i hele Nord Norge og første i Vesterålen. Norbil var med på å få på plass første og eneste hurtiglader i Harstad per dags dato. Vi er stolte av være pionerer i elbilverden! Tut og kjør!

Følg arrangmentet vårt på Facebook for flere oppdateringer!

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet