Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Jobber på steder menigmann aldri har sett

Annonse fra Lofotkraft

Det går slag i slag for energimontørene fra Lofotkraft. Et stort linjenett som skal kontrolleres og holdes ved like gir spennende utfordringer og utrolige naturopplevelser.

Fra februar i fjor har Kristoffer Lorentzen og Erlend Finstad drevet vedlikehold av linjene fra Gimsøy, via Fygle, Stamsund, Valberg og tilbake til Gimsøy. Her har de drevet befaring og sjekket tilstanden i alle stolpene hele veien rundt.

– Vi går runden for å forhindre at det skal skje store feil. Da leter vi etter ting som trenger en overhaling. Det meste av dette arbeidet er forebyggende, forklarer Lorentzen.

Lofoten byr på luftige høyder med mektig natur.

Utfordrende terreng

Omgitt av bratte fjell blir det mange luftige oppdrag i områder som ligger et stykke utenfor allfarvei. Dette byr på arbeidsdager kombinert med rå naturopplevelser som de fleste arbeidsplasser kan se langt etter.

– Det er ikke alle stedene som er like enkle å komme seg til, mange plasser er det mildt sagt ulendt terreng, smiler Lorentzen, som mener at dette er med på å gjøre jobben helt spesiell.

– I denne jobben får vi vært på steder som menigmann aldri er innom og vi får se steder vi ikke engang visste fantes. Jeg trives veldig godt, men så bor vi jo på verdens fineste plass også. Alle som kommer hit blir betatt av naturen.

Det er liksom noe helt spesielt med å henge i ei mast, i ei bratt fjellside, mens årets første solstråler kommer opp av havet i morgentimene. Selv om det kan være dager med dårlig vær mener energimontøren at det er så mange fine dager at det veier opp.

– Dette er definitivt en jobb for dem som liker å være ute, og det er alltid ei hytte eller et hus langt ute i en krok som skal ha strøm, nikker Lorentzen.

(fortsetter under bildet)

Erlend Finstad og Kristoffer Lorentzen utgjør et av energimontørlagene til Lofotkraft.

Satser på lærlinger

Lofotkraft har lenge satset på å utvikle egne arbeidere og har et fruktbart samarbeid med Vest-Lofoten vgs. og Opplæringskontoret for energifag i Salten. Satsingen på lærlinger har båret frukter og i 2014 mottok Lofotkraft opplæringsprisen for Nordland Fylke.

– Opplegget er veldig bra. Det gjøres skikkelig oppfølging og man blir virkelig tatt godt vare på. Både personlig og i det faglige, skryter Lorentzen, som selv har gått fra å være lærling til fast jobb.

– Jeg var egentlig litt usikker på hva jeg skulle bli, men etter at jeg var i Lofotkraft på utplassering har jeg ikke vært i tvil. Så fikk jeg lærlingeplass og siden har jeg vært helt klar på at her skal jeg bli.

I år skal Lofotkraft ansette nye energimontører med litt mer erfaring. Og Lofoten kan definitivt by på en arbeidsdag fylt med heftige naturopplevelser.

Det er ikke mange jobber som gir bedre utsikt enn den Kristoffer har som energimontør.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet