Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Populær møteplass

Annonse fra Lofothavn AS

To av byens mest kjente spiseri, et storslått suitehotell og byens kuleste kontorfelleskap. Sentrumskvartalet til Lofothavn har blitt en mangfoldig populær møteplass på kaikanten i Svolvær.

Langs kaikanten i Svolvær har den tidligere fergekaia til Skrova utviklet seg til å bli byens naturlige møtepunkt. Torget omringes av både hav, lokalbefolkning, turister, hoteller, næringsliv, butikker og spisesteder.

Lofotens største by har de siste tiårene utviklet seg fra å være et nedadgående fiskevær til å bli “verdens minste storby”. Svolvær har vokst fram til å bli et selvsagt reisemål, torget og havnepro-menaden er en helt sentral del av opplevelsen av byen.

Daglig leder i Lofothavn, Tor Henriksen.

En magnet på kaia

Helt nede på kaikanten har eiendomsselskapet Lofothavn skapt et levende møtested for lokal- befolkningen så vel som turister. Her finner du to spisesteder, eget suitehotell, klesbutikk og et mangfoldig kontorfellesskap, som har ført til at kvartalet nærmest fungerer som en magnet folk trekkes til, både dag og natt.

- Helt siden vi utviklet det første restaurant- konseptet, Bacalao, har vi hatt som mål å skape et trivelig sted i byrommet. En møteplass med hyg-gelig atmosfære og god stemning, forklarer daglig leder i Lofothavn, Tor Henriksen.

Panorama mot havna

Nettopp Bacalao var det første tilbudet som kom på plass i kvartalet, da det åpnet i år 2000.

«Det lille kulturhuset» holder til i det som tidligere var et bilverksted og har fått store panoramavinduer ut mot havna, i tillegg til ei svært populær uteservering. Så snart vi har sol og noen plussgrader i lufta fylles det opp ute. Restauranten ble fort et populært sted, og har med tiden utvidet konseptet med forskjellige intimkonserter og har hatt besøk av flere kjente artister gjennom årenes løp.

Marius bak bardisken på Bacalao.

Dress og jeans

På hjørnet nærmest torget har det andre spisestedet, Du Verden, vokst fram til å bli

en ettertraktet og annerledes restaurant.

Eier Lasse Bjørback beskriver realiseringen

av Du Verden som en etterlengtet drøm

- om en restaurant som passer til forretning, ven-negjenger, familier og par. Lokalet ser strålende ut med glassvegger som gir utsikt utover hele havna. Her er fokuset på råvarer av høy kvalitet og lidenskapen for mat er godt synlig.

Byens kuleste kontorfellesskap

På gateplan mot torget er Lex Lofoten en av by-ens kuleste forhandlere av dameklær, mens Art Lofoten driver kontorfellesskap i andre etasje. Her er mange bedrifter innenfor forskjellige fagfelt samlet sammen til byens mest spennende kontor.

– Det er veldig mange hyggelige kolleger, så det er fint å være her, forteller Torje Johansen

i Indira Lofoten, og fortsetter:

– At vi er forskjellige bedrifter er bare bra. Det er positivt at ikke alle driver på med det samme. Og når det er såpass mange her blir det litt mer liv på arbeidsplassen.

Mangfoldet blant bedriftene har gjort at de som jobber her får muligheten til å spille hverandre gode.

– På kontoret her er det veldig mye kunnskap samlet, og det er absolutt en kvalitet at vi er så mange forskjellige folk, smiler Line Nessø Eide. Hun er daglig leder i Vågan Næringsforening og har funnet seg godt til rette i det lyse og fine kontorlandskapet.

– Det er fint å kunne spille på hverandre når man trenger det, og mange her bruker hverandre i forskjellige prosjekter, legger hun til.

Hotell i særklasse

På toppen av det hele ruver Lofotens eget suitehotell. Dette består av 12 leiligheter med til sammen 27 rom som gjør hotellet til et fleksibelt overnattingssted hvor hver suite kan deles opp i enkeltrom. Samtlige suiter har egen balkong, noen med utsikt over Vestfjorden eller torget.

– Her bor du på første klasse midt i begiven- hetens kjerne, mener Henriksen.

Han kan også fortelle at Lofothavn jobber på for å utvikle kvartalet videre med nye konsepter som skal komplettere de eksisterende.

– Vi har konkrete planer på blokka som vi håper å kunne starte opp med allerede inneværende år. Målet med alt vi gjør er å skape enda mer liv og glede til det vi mener er byens triveligste møte-plass, avslutter Henriksen.

God stemning på Du Verden.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet