Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Klart for Norges eneste pianofestival

Annonse fra Lofoten Pianofestival

I juli arrangeres Lofoten Piano Festival for tredje gang, og på plakaten er det kvalitet i verdensklasse.

Siden 2014 har Lofoten Piano Festival og Lofoten Internasjonale Kammermusikkfestival gått hånd i hånd. De to festivalene arrangeres hvert sitt år og arrangeres av de samme folkene. Til sammen gir de to Lofot-festivalene et variert og unikt musikalsk tilbud i Norge. Og pianofestivalen var den første, og fortsatt den eneste av sitt slag i landet.

– I grunn er det bemerkelsesverdig når vi vet hvor mange som faktisk har et piano og hvor mange som er interessert i pianomusikk. Nå for tiden finnes det jo festivaler for nesten alt mulig og da vi fant ut at det ikke var noen i Norge, kastet vi oss over muligheten, forklarer daglig leder Knut Kirkesæther, og legger til:

– Det finnes utrolig mange konkurranser for pianister verden over, men svært få festivaler.

Knut Kirkesæther gleder seg stort til årets pianofestival.

Piano står veldig sentralt i kammermusikken og det har alltid vært gode pianister på LINK.

– Vi har egentlig bare vridd fokuset enda mer over på pianomusikken. Da vi arrangerte for første gang i 2014 var det betydelig færre folk enn på LINK, men i 2016 var publikumsoppmøtet på godt nivå, så dette er definitivt en festival som har kommet for å bli, forsikrer Kirkesæther.

Nytt billettsystem

Under alle festivalene de har arrangert så langt har det vært slik at billettene kostet det samme og at det rett og slett var første mann til mølla i kampen om de beste plassene i konsertlokalet. Dette blir det nå en endring på.

– Vi har funnet det best at vi selger plassbestemte billetter. Nå har vi fått laget kart over kirkene, slik at man kan velge hvor man vil sitte. Så fra og med i år har de som kjøper billett tidlig mulighet til å sikre seg de beste plassene. Samtidig har vi nå også mulighet til å regulere prisene på plassene, slik at dårligere sitteplasser er rimeligere, sier Kirkesæther, som er svært positiv til det nye systemet.

Borge Kirke er et av konsertlokalene.

Drømmedestinasjon

Festivalen arrangeres rundt i Vågan og på Vestvågøy, totalt benyttes 8 forskjellige konsertlokaler. Enkelte steder vil to flygel bli tatt i bruk, og man skulle tro at det var vanskelig å flytte på så store instrumenter. 

– Det har faktisk blitt veldig enkelt å flytte på flygel nå til dags, ler Kirkesæther.

Han er begeistret over at festivalen kan spres utover et så stort geografisk område, og han er ikke alene om det.

– Lofoten er veldig attraktivt. Det har vist seg å være en stor motivasjonsfaktor for mange at de kan komme hit å oppleve festivalen og naturen. Og når de først har vært her så kommer de ofte tilbake, smiler han.

At det er landets eneste pianofestival er også med på å gjøre den ekstra tiltrekkende, og dermed er Lofoten Piano Festival også svært interessant for flere store pianister som ellers ikke ville kommet hit.

Sterkt artistlag

Kunstnerisk leder for festivalen er den høyt rangerte franske pianisten Bertrand Chamayou. Han står ansvarlig for å skaffe artister og har dialogen med dem om programmet.

– De har masse ideer og blir enige om hva de skal spille. Chamayou er strålende å ha med på laget, sier Kirkesæther fornøyd.

Saken fortsetter under videoen

Her kan du se Chamayou spille Franck, Debussy og Saint-Saëns:

En annen mann som kommer tilbake til Lofoten er Leif Ove Andsnes. Han ble nylig rangert som en av de 25 beste pianistene gjennom tidene av britiske Classic FM.

– Han har vært en strålende fyr for festivalen siden han kom første året og var med på det. Når han er med er det liksom en garanti for at det blir bra. Da vi inviterte han første gang i 2004 hadde han aldri vært i Lofoten, nå reiser han rundt som en levende ambasadør.

Videre på plakaten står en rekke unge artister i verdensklasse. Franske Lise de la Salle fyller 30 år i år og kommer tilbake til Lofoten for tredje gang, Francesco Piemontesi på 35 år fra Sveits er fantastisk fremadstormende i den klassiske musikkverden og blir sett på som ekstremt dyktig.

– Vi har også en avtale med Grieg-konkurransen i Bergen om at vi får vinneren opp hit, og dermed kommer sørkoreanske Ah Ruem Ahn, smiler Kirkesæther.

34 år gamle Ah Ruem Ahn hadde allerede før Grieg-konkurransen vunnet flere prestisjetunge priser og kommer til å være et strålende innslag på festivalen.

– Den kanskje største internasjonale artisten som kommer er Yulianna Avdeeva (33) fra Russland som i 2010 vant Chopin-konkurransen, nikker Kirkesæther annerkjennende.

I tillegg kommer disse til Lofoten Piano Festival:

Eir Inderhaug, sopran

Brynjar Kolbergsrud, trompet

Oslo Camerata

Engegårdkvartetten

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet