Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kom med ditt gamle «vrak» og kjør hjem med splitter ny Volvo XC40!

Annonse fra Bil i Nord

Har du en gammel bruktbil, men går med et ønske om å kjøre en ny bil? Nå gir vi deg mulighet gjennom denne unike byttekampanjen.

Den nye kompakt-SUV-en Volvo XC40 passer perfekt for nordnorske forhold.

– Har du en gammel bil som ikke er verdt det helt store, så tar vi den i innbytte og betaler 30.000 kroner for den. Legg 29.900 kroner i forskuddsleie til en privat leasingavtale for en ny bil. Månedsbeløpet blir da 4999 kroner, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

Avtalen som Bil i Nord nå kan tilby forutsetter at innbyttebilen er EU-godkjent, at du har betalt årsavgift for i år og at bilen er fri for heftelser.

– Dette er en meget attraktiv avtale for dem som kan tenke seg en splitter ny bil til en svært god pris. Dette er også den siste modellen til Volvo, som allerede har vakt stor oppsikt, sier Svendsen.

Klikk på filmen for å se våre kunders første reaksjoner på Volvo XC40.

Stadig flere privatpersoner foretrekker også leasing som finansieringsmåte.

– Mange synes det er bedre å ha en ny bil og betale et månedlig beløp, enn å ta opp et lån for å kunne kjøpe den samme bilen. Med leasing slipper man også bekymringen om innbytte eller selge bilen privat. For de fleste betyr leasing enklere bilhold, sier Svendsen.

– Mye større enn jeg trodde

Volvo XC40 har et kompakt ytre, men oppleves som overraskende romslig innvendig. Den har god plass til fire voksne, og et romslig bagasjerom. Med et volum på 479 liter opp til toppen på nakkestøttene i baksetet er bagasjerommet til Volvo XC40 et av klassens aller største.

Salgssjefene i Bil i Nord mener den nye Volvo XC40 passer perfekt for nordnorske forhold.

– XC40 er laget for nordnorske forhold, og er en god bil både for by- og landkjøring. Den har god komfort og det er lite støy innvending, samtidig som den ligger stabilt på veien og har den beste sikkerheten som Volvo er kjent for, sier salgssjef Tom Karlsen i Bil i Nord.

Modellen ble lansert i Milano i høst, og er nå endelig på plass, klar for prøvekjøring.

– Dette er en bil som passer perfekt til nordnorske forhold. Den har god bakkeklaring og er dermed en god vinterbil. De som synes at XC60 er for stor, vil mene at XC40 er helt perfekt, sier salgssjef Viggo Henningsen i Bil i Nord Svolvær.

XC40 passer nordnorske kjøreforhold

XC40 er i en rimeligere prisklasse enn de større modellene i Volvo-familien, og passer dermed nye og yngre kjøpere som tidligere ikke har eid en Volvo. Men selv om bilen retter seg mot en yngre kjøpegruppe, mener salgssjefen dette er en bil som passer mange.

– Det er en ungdommelig bil, men den passer både unge og eldre. Det kan være alt fra en liten familie i startfasen til et eldre ektepar som også skal bruke bilen til å kjøre på hytta. Man sitter høyt og det er lett å gå inn og ut av bilen. Med høy bakkeklaring passer den også godt til nordnorske forhold, sier Henningsen.

Bilen har en bakkeklaring på over 21 centimeter og har mulighet til å dra henger eller vogn på 2,1 tonn.

Siste bil i XC-rekken

De siste årene har Volvo lansert en rekke nye modeller, som alle har blitt svært populære.

Mange smarte innvendige løsninger i nye Volvo XC40.

– XC40 er ikke en liten kopi av nye XC90 eller XC60, og Volvo sier at de ikke har laget en lillesøster eller en lillebror. Derimot er dette en nevø eller en niese. Bilen ligner på de andre bilene i ”familien”, men er ingen liten kopi. Man ser slektskapet, men bilen har en egen identitet, sier Henningsen.

Mange smarte innvendige løsninger i nye Volvo XC40.

Moderne design

Da bilen ble designet ble det gjort undersøkelser og tenkt på mange detaljer som det moderne mennesket trenger.

– Det er blant annet laget et eget sted for lading av mobilen, og ellers er det mange fine oppbevaringsdetaljer i bilen. Man har for eksempel tatt bort høyttalerne fra dørlommen, slik at man kan sette ting der.

Ønsker du mer informasjon eller å prøvekjøre bilen? Ta kontakt med oss!